ACM knokt voor reizigersbelang
Diverse reisaanbieders hebben van de Autoriteit Consument & Markt een berisping gekregen om het uitblijven van een reisgarantie. ‘Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de reisaanbieder de garantie biedt die de wet vereist.’
Reisaanbieders die hun garantiebeleid niet op orde hadden, zijn door de ACM gedwongen hier verandering in te brengen. De toezichthouder waarschuwt hard te zullen optreden tegen bedrijven die niet voldoen aan de garantiewetgeving. De reden voor het verplichten van een garantieregeling is ervoor te zorgen dat consumenten niet in de problemen komen wanneer het bedrijf failliet gaat of wanneer zich onvoorziene situaties voordoen op reis.
ConsuWijzer als onderscheidende factor
De toezichthouder is controles gaan uitvoeren na meldingen van bedrijven en van consumenten te hebben ontvangen via ConsuWijzer. In totaal zijn er 15 bedrijven op te vingers getikt om hun garantiebeleid aan te passen; bij sommige organisaties moest de ACM dreigen met een last onder dwangsom. Uiteindelijk heeft de waakhond geen sancties hoeven opleggen.
- reisaanbieders
- reizigerservaring
- ConsuWijzer
- waakhond
- ACM
- Autoriteit Consument en Markt
- reizigersbelang
- consumentenbelang