Bank valt als een blok voor AI-copywriter
JPMorgan Chase heeft besloten menselijke copywriters te passeren en in plaats daarvan kunstmatige intelligentie in te zetten voor het schrijven van reclameberichten. De Amerikaanse bank baseerde deze keuze op tests waaruit bleek dat gerobotiseerde advertenties twee keer zo vaak werden aangeklikt dan ‘gewone’ reclameboodschappen.
‘De technologie herschreef teksten en titels die een marketeer, gebruikmakend van een subjectief oordeel en ervaring, wellicht nooit zou hebben veranderd. En ze werkten’, licht Kristin Lemkau, Chief Marketing Officer bij JPMorgan Chase, de uitkomsten van de pilot toe. Reden te meer voor de Amerikaanse grootbank om een vijfjarige overeenkomst aan te gaan met Persado, een softwarebedrijf dat AI inzet om teksten te schrijven voor marketingdoeleinden. Diens systeem put uit een database van ruim één miljoen woorden, die zijn gecategoriseerd op basis van hun ‘emotionele aantrekkingskracht’. Bedrijven als Dell, Citi, American Express, Air Canada en Microsoft maken eveneens gebruik van Persado’s message machine.
Bij monde van Lemkau wil JPMorgan Chase de technologie niet alleen gebruiken voor advertenties, maar hoopt de bank die ook te kunnen inzetten voor interne communicatie en klantenservicevragen.
- reclameboodschappen
- objectieve software
- technologie
- AI
- Persado
- advertenties
- JPMorgan Chase
- kunstmatige intelligentie
- marketing