Bank voelt voice-bankieren aan de tand
NatWest is, naar eigen zeggen als eerste ‘high street bank’ in het Verenigd Koninkrijk, een pilot rondom voice-bankieren gestart. Met behulp van hun smart speaker kunnen klanten nu antwoord krijgen op vragen als ‘Wat is mijn saldo?’, ‘Wat zijn mijn laatste uitgaven?’ en ‘Welke transacties zijn in aantocht?’.
Tijdens deze proefperiode van drie maanden zal enkel basisinformatie met betrekking tot een account beschikbaar zijn, maar NatWest wil in de toekomst de technologie ook inzetten om directe betalingen mogelijk te maken en bijvoorbeeld om geld naar een spaarrekening over te maken. Vijfhonderd klanten van de bank nemen deel aan deze pilot, waarbij enkel gebruik kan worden gemaakt van Google-devices (zoals Home, red.). ‘We ontdekken voice-bankieren voor de eerste keer en wij denken dat dit het begin kan zijn van een grote verandering in de manier waarop klanten hun financiën beheren. Vergelijkbaar met de gigantische impact van mobiel bankieren’, aldus Kristen Bennie, head of Open Experience bij de betreffende bank. Zeker voor mensen met een beperking kan voice-banking boeiende voordelen bieden, meent Bennie. ‘Blinde klanten kunnen zo taken uitvoeren zonder een scherm of keyboard te hoeven gebruiken bijvoorbeeld.’
In de Nederlandse bankwereld is voice-bankieren al mogelijk. Onder andere Rabobank introduceerde deze optie in 2018.