VR-shoppen bij Italiaanse meubelmaker
Natuzzi, een Italiaanse meubelfabrikant, heeft een Augmented Store geopend om klanten een VR-ervaring te bieden. Met behulp van een Microsoft HoloLens 2-headset kunnen mensen digitaal de interactie met hun eigen woonkamer aangaan, door virtueel meubels te verplaatsen en patronen en kleuren te veranderen.
‘Het geeft klanten een gevoel van plaats en stemming dat bijna zo echt is als je fysiek meubels etaleert’, beweert creatief directeur Pasquale Junior Natuzzi tegenover Dezeen. ‘Deze ervaring helpt ze een emotionele band met hun keuzes te creëren.’ De eerste Augmented Store maakt deel uit van de showroom van de meubelproducent in New York City (Madison Avenue). Eind 2020 wil Natuzzi deze VR-service wereldwijd in al zijn vestigingen aanbieden.
Weg met koopstress
Volgens Natuzzi gaat zijn VR-experience een stap verder dan de wijze waarop bijvoorbeeld IKEA deze technologie toepast. Om het huis van een klant zo realistisch mogelijk weer te geven, maakt het Italiaanse bedrijf gebruik van foto’s, afmetingen en desgewenst CAD-bestanden. De focus ligt hierbij op de muren, vloeren, plafonds, deuren en ramen, maar enkele persoonlijke decoraties kunnen eveneens worden toegevoegd.
‘De combinatie van bestaande retailprocessen en een reeks aan technologische oplossingen, stelt ons in staat een echt meeslepende ervaring te creëren voor onze klanten. Niet alleen haalt dit stress weg uit het koopproces, maar het is eveneens een ervaring waar ze echt van genieten.’