Praat met Expert

Praat met Expert
  • 16 september 2019

Elektronicaketen Expert maakt vanaf nu gebruik van Google Assistant. Doel is om klanten optimaal te bedienen. ‘Service staat binnen Expert centraal. Deze voice-applicatie draagt hieraan bij als onderdeel van innovatie en onze ambitie om de customer experience binnen Expert continu te blijven verbeteren’, licht Dik Pijl (ceo van Expert Nederland) toe.

De eerste release bestaat uit meerdere elementen: het eerste onderdeel bestaat uit het opvragen van de verschillende winkelvestigingen van Expert, waarna de klant de dichtstbijzijnde winkel te zien krijgt en via Google Maps de juiste route verkrijgt. Het tweede onderdeel van de applicatie bestaat uit alle aanbiedingen die er op dat moment zijn. Dit punt is weer opgesplitst in twee conversatieflows in de categorie ‘televisie’. De eerste flow is gericht op consumenten die niet precies weten wat ze willen. Door een reeks van vragen te beantwoorden geeft de assistent advies door de best passende televisie aan te bevelen. De tweede flow is gericht op de consument die wel weet wat voor televisie hij of zij nodig heeft. De assistent haalt dan eenvoudig, met de opgegeven informatie, de best passende televisie naar voren.

Menselijk karakter
Customer journey consultant Koen van der Wal is namens gracious betrokken bij het project. Het geven van een menselijk karakter aan de assistent is volgens hem één van de uitdagingen. ‘Je moet rekening houden met de meest uiteenlopende antwoorden die een gebruiker kan geven. Van ‘geen idee’ of ‘maakt mij niet uit’, tot heel specifieke antwoorden als ‘ik zoek een 49 inch televisie’. Daarnaast moet je via de assistent ook op een speelse manier vragen stellen aan consumenten, zodat er bepaalde filters kunnen worden toegepast om uiteindelijk tot het juiste advies te komen.’

In de volgende releases van de voice-assistant worden de andere categorieën toegevoegd, zoals telefoons, tablets en wasmachines. Tevens kan er in één van de volgende app-releases productspecifiek advies worden ingewonnen via Google Assistent.


Lees ook: Praat Nederlands met me

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link