Robot legt het (nog) af tegen de mens
Acht op de tien Nederlanders chatten of praten liever met een mens met lange wachttijden, dan een robot met korte wachttijden. Dat beweert online marketingbureau Brandfirm op basis van eigen onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders.
‘Ook al zou een chatbot sneller zijn, dan hebben ze toch liever een mens. Chatbots en andere automatische gesprekspartners lijken dan ook minder populair bij consumenten dan gedacht wordt’, stelt Brandfirm-directeur Christiaan Pol. Uit de de actuele onderzoeksuitkomsten blijkt verder dat juist jongeren niet altijd doorhebben of ze met een chatbot of een mens te maken hebben. Voor meer dan de helft van de ondervraagde jongeren (tot 24 jaar) is dat onduidelijk, terwijl dat bij ouderen (55-plussers) rond de veertig procent ligt. ‘Misschien zijn jongeren beter op de hoogte van de mogelijkheden van een chatbot. Of, en dat kan ook, onderschatten ouderen de vaardigheden van een geautomatiseerde gesprekspartner’, suggereert Pol.
Lees ook:
Jim Stolze: 'Haal de robot uit de mens'
RobotFirst #24: Mens en machine moeten het samen doen
Klantcontact: digitaal en/of menselijk?