Insta rukt op als verkoopkanaal
De helft van de consumenten verwacht in 2024 de meeste online aankopen via mobiel te doen, blijkt uit het jongste ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek. Sociale media komen daarin nadrukkelijk naar voren als opkomend verkoopkanaal.
De resultaten van het onderzoek dat GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd, leren dat zowel voor Facebook als Instagram geldt dat circa een kwart van alle ShoppingTomorrow-leden al aankopen doet op deze manier. 17% geeft aan weleens een aankoop te hebben gedaan via Facebook, tegenover 6,6% via Instagram. ‘Kopen via Instagram is nog niet heel makkelijk. Pas als er een eigen seamless check-out komt, gaat de verkoop via het platform groeien. Instagram leent zich volgens mij perfect voor impulsaankopen, dus ik verwacht daar nog veel van’, aldus Inge Demoed, programmamanager van het onderzoeksplatform.
Zo makkelijk mogelijk
De helft van de ondervraagde consumenten vindt het bovendien prettig om tijdens het shoppen fysieke en online winkelbezoeken met elkaar af te wisselen. Voor advies over bepaalde producten of diensten vinden consumenten een winkelbezoek de fijnste methode om in contact te komen met de verkoper (73% in 2019 tegenover 58% in 2018). Fysieke retailers worden wel geacht meer met technologie te gaan doen, zoals contactloos betalen via smartphones en zelfscankassa’s. ‘Dit is een trend die nu echt al in opmars is’, vertelt Demoed. ‘Steeds meer fysieke winkels omarmen technologieën om het consumenten zo makkelijk mogelijk te maken. Een voordeel voor zowel de consument als de winkel.’
Lees ook:
Hoe beïnvloedt mobiel de customer journey?
Karwei helpt klanten via Instagram