Tony’s Chocolonely = meest purpose-driven

Tony’s Chocolonely = meest purpose-driven
  • 21 november 2019
  • Redactie

Shell, Heineken en Booking.com vormen nog altijd de drie waardevolste merken van Nederland. Dat blijkt uit het BrandZ-onderzoek, dat WPP en Kantar nu voor de tweede keer in ons land hebben gehouden. Special Awards zijn uitgereikt aan Coolblue, Thuisbezorgd en Tony’s Chocolonely.

‘De angst dat Nederlandse retailers zouden worden verdrongen door grote, internationale titanen zoals in veel andere landen ter wereld, is tot dusver ongegrond gebleken’, stelt Bram van Schaik, CEO, Kantar Insights Division Netherlands. ‘Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met het feit dat Nederlandse merken hun lokale markt zo goed begrijpen en weten hoe ze moeten inspelen op de behoeften van de consument. Dat leidt tot een aanbod dat soms praktisch is maar ook cool en eigenzinnig, én tot een hoge standaard in customer service met als resultaat dat Nederlandse merken het internationaal zelf juist heel goed doen.’

[tekst loopt verder onder de afbeelding]

Special Awards
Drie merken hebben iets bijzonders gepresenteerd volgens de initiatiefnemers van het BrandZ-onderzoek:




  • Coolblue hoogste nieuwkomer in deze top 30
    De huidige nummer 16 in de lijst scoort heel hoog op ‘betrouwbaar’ en ‘rechtdoorzee’, maar de Nederlandse consument vindt Coolblue vooral een vriendelijk merk.
  • Tony’s Chocolonely meest purpose-driven merk van Nederland
    Consumenten gaan helemaal mee in de missie en het verhaal van Tony’s. Het chocolademerk scoort het hoogst op de corporate responsibility index en op missie (purpose) van alle Nederlandse merken, een stuk hoger zelfs dan Ikea, Campina of Rituals.
  • Meest vitale Nederlandse merk: Thuisbezorgd.nl
    De maaltijdbezorger scoort van de Nederlandse merken het hoogst op de zogenoemde Vitality Quotient, de vQ-score. Deze score wordt vastgesteld door te meten hoe merken het doen op criteria als purpose, innovation, communication en experience.
comments powered by Disqus