ACM gaat misleiding webshops te lijf

ACM gaat misleiding webshops te lijf
  • 3 december 2019
  • Redactie

De Autoriteit Consument & Markt wil middels een nieuwe leidraad duidelijker grenzen stellen voor webwinkels die consumenten om de tuin leiden. ‘Soms is het onduidelijk waar de grens ligt tussen verleiden en misleiden.’

Het is voor webshops verboden de indruk te wekken dat een product schaars is, door bijvoorbeeld teksten te gebruiken als ‘bijna uitverkocht’ of ‘meer dan 100 mensen kochten dit artikel’. Een voorbeeld van een bedrijf die misplaatste berichten plaatste is Booking.com, die in 2014 al door de ACM op de vingers werd getikt. De site adverteerde toen met teksten als ‘we hebben nog twee kamers vrij’, om klanten te verleiden een accommodatie te boeken.

Online bescherming
De waakhond benoemt dat bedrijven online steeds beter in staat zijn consumenten te sturen in hun keuzes en aankopen. Hiertoe publiceert de ACM vandaag de leidraad ‘Bescherming van de online consument’, waarin de vraag centraal staat wanneer het verleiden van de consument over gaat in misleiden. ‘We moeten ervoor waken dat bedrijven voor consumenten gaan bepalen wat de juiste keuzes zijn’, aldus ACM-bestuurslid Van den Bergh. ‘Dit gebeurt als bedrijven consumenten gericht bepaalde informatie tonen en andere informatie achterhouden. Bedrijven kunnen misbruik maken van kwetsbaarheden van consumenten en deze in hun eigen voordeel gebruiken.’


comments powered by Disqus