Gartner: werkgevers doen minder moeite
Wereldwijd trekken werkgevers minder financiële middelen uit om talenten aan zich te binden dan circa een half jaar geleden, concludeert Gartner. Een hoger loon blijft voor Amerikanen echter de belangrijkste stimulans voor de medewerker om van baan te wisselen.
Uit Gartner’s Global Talent Monitor – uitgevoerd onder 30.000 medewerkers uit 40 landen – blijkt dat minder mensen actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Naast een salarisverhoging vinden de meeste respondenten het van belang dat er voldoende aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling. Managers spelen ook een cruciale rol. Respondenten gaven aan graag in een bedrijf te werken waar managers een omgeving creëren waarin medewerkers zich verbonden voelen met de visie en de kernwaarden van het bedrijf.
Blijven hangen
Vooral Amerikanen zijn minder actief op de arbeidsmarkt dan een half jaar geleden. De helft van de medewerkers in de Verenigde Staten zegt bij hun huidige werkgever te blijven – 10% boven het internationale gemiddelde van 40%. Een goede employee experience is daarin van groot belang, stelt Brian Kropp, onderzoeksdirecteur bij de HR-tak van Gartner. ‘Door een aantrekkelijke EVP (Employee Value Proposition) te ontwikkelen die echte toewijding toont aan de wensen en behoeften van medewerkers, kunnen bedrijven hun werknemersbetrokkenheid vergroten en hun jaarlijkse verloop met bijna 70% verminderen.’
- krappe arbeidsmarkt
- recruitment
- kandidaatkeuzes
- Employee Value Proposition
- EVP
- Gartner
- employee experience
- werknemersgerichtheid
- HR
- war on talent