Patiënten vast in informatiedoolhof

Patiënten vast in informatiedoolhof
  • 11 december 2019
  • Redactie

‘Er is dringend behoefte aan begrijpelijke informatie voor kankerpatiënten’, klinkt het pleidooi van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK). De patiënten worden op dit moment nog niet voldoende geïnformeerd over alle opties die belangrijk zijn voor de juiste ziekenhuiskeuze.

De NFK deed onderzoek naar de behoeften van ruim 7.000 kankerpatiënten. Minstens de helft van hen blijkt niet goed na te denken over welk ziekenhuis het best bij de behandeling past. Veel patiënten blijken te kiezen voor een ziekenhuis wegens een gunstige ligging of doordat de patiënt hier al bekend is. 20% van de respondenten geeft echter aan spijt te hebben van deze keuze – voor veel patiënten was het niet duidelijk dat het überhaupt mogelijk is om te kiezen voor het ziekenhuis waar de behandeling plaatsvindt.

Op de hoogte
‘Mensen realiseren zich pas later dat er ook andere dingen belangrijk zijn. Ze moeten op zoek naar het ziekenhuis dat de juiste expertise heeft op het gebied van hun vorm van kanker’, aldus Irene Dingemans (belangenbehartiger bij de NFK) tegenover NOS. Volgens de federatie ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de ziekenhuizen zelf. Verder wil de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties ervoor zorgen dat alle ziekenhuisinformatie gecheckt en op één punt verzameld wordt.

comments powered by Disqus