Telco’s gaan strijd aan met ACM
T-Mobile, KPN, Vodafone en Tele2 hebben miljoenenboetes opgelegd gekregen van de ACM, wegens het ontbreken van abonnementeninformatie op de eigen websites. De telecombedrijven tekenen bezwaar aan tegen het besluit.
De Autoriteit Consument & Markt besloot de boetes op te leggen na consumentenklachten over onverwachte kosten en hoge rekeningen. Eenmalige kosten die in rekening worden gebracht bij het afsluiten van een nieuw abonnement werden volgens de ACM niet of te vaag gecommuniceerd naar consumenten. Na een waarschuwing aan de vier telco’s zag de waakhond nog geen verandering in het beleid en besloot vervolgens boetes op te leggen. T-Mobile krijgt de hoogste boete toegekend, van € 3,9 miljoen.
Disproportioneel en onterecht
Alle vier de telco’s tekenen bezwaar aan tegen de autoriteit – het besluit wordt disproportioneel en onterecht genoemd. T-Mobile zegt bijvoorbeeld duidelijk te zijn in de kosten. ‘Ruim voordat de klant zijn definitieve keuze maakt voor een abonnement, maakten we hem diverse keren duidelijk dat er mogelijke eenmalige extra kosten zijn. Er was in onze ogen dus geen sprake van onverwachte kosten of misleiding’, aldus het bedrijf tegenover NU.nl.
- Vodafone
- T-Mobile
- Autoriteit Consument en Markt
- KPN
- telco's
- boetes
- ACM
- telecom
- Tele2
- consumentenbelang