Apple zwengelt klantloyaliteit aan
Apple boekte het afgelopen kwartaal recordresultaten. De focus van het Amerikaanse bedrijf op klantloyaliteit werpt volgens topman Tim Cook zijn vruchten af. ‘We zien dit als een krachtig bewijs van de tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit van onze klanten, en als een grote aanjager van onze groei over de hele linie.’
De cijfers zijn volgens The New York Times het gevolg van een verkoopspurt van iPhones tijdens de feestdagen. Ook wist het bedrijf Apple Watches, AirPods en de eigen abonnementsdienst – Apple TV+ – aan de man te brengen. In totaal wist Apple afgelopen kwartaal een omzetstijging van 9% te realiseren ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. De waarschuwende geluiden begin 2019 over een ‘verzadigde smartphonemarkt’ blijken minder problematisch dan aanvankelijk gedacht.
Klantenthousiasme
Vlak na de jaarwisseling vorig jaar maakte Apple een omzetwaarschuwing wereldkundig. Het Amerikaanse bedrijf had te maken met kelderende cijfers welke werden toegerekend aan de stagnerende groei in China. De remedie volgens topman Tim Cook: het aanwakkeren van klantenthousiasme. ‘Ik wil blije klanten. Als zij blij zijn, zullen ze uiteindelijk hun telefoon vervangen met een nieuw exemplaar. Alle services en het ecosysteem hieromheen zullen weer opbloeien.’
- klantloyaliteit
- NPS
- customer experience
- klanttevredenheid
- klantenthousiasme
- Apple
- Tim Cook
- New York Times