Škoda’s koers naar digitale service
Van het bekijken van de nieuwste modellen tot het boeken van een proefrit voor een droomauto in spe: klanten van Škoda kunnen dankzij nieuwe functionaliteiten van AI-chatbot Laura eenvoudiger alledaagse autozaken regelen vanuit de luie stoel. Partner Cognizant helpt tevens een handje in het verbeteren van de user experience.
Conversational artificial intelligence zorgt ervoor dat Škoda’s klanten sneller en effectiever worden geholpen in hun letterlijke en figuurlijke klantreis. Ook toekomstige klanten kunnen hier de vruchten van, zegt het automerk stellig. Consumenten worden automatisch door het autoselectieproces gestuurd middels slimme algortimes; chatbot Laura kan de klant adviseren over de voor- en nadelen van de verschillende modellen. Dit schept naar verluidt vertrouwen bij klanten dat ze de juiste beslissingen nemen voor hun individuele behoeften én hebben ze het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt.
Alles digitaal
Nadat Laura de klant door het aankoop- en adviesproces heeft geleid, voltooit ze de verloopinteractie door digitaal een proefrit te boeken bij de dealer. Dit alles gebeurt online, zodat de klant voor een nieuwe auto zichzelf niet hoeft te verplaatsen. Hierbij is de gebruikerservaring van de website en de app van groot belang. ‘Elke website- en appbezoeker is een potentiële klant. Daarom moeten we ervoor zorgen dat zowel onze auto's als onze merkwaarden doorschijnen door een boeiende user experience te leveren’, stelt Michal Reichl namens Škoda. ‘Het toewijzen van een sleutelrol aan een digitale assistent toont de positieve invloed die chatbots kunnen hebben bij het boeien van klanten.’
- user experience
- Laura
- AI
- conversational commerce
- chatbot
- Skoda
- UX
- kunstmatige intelligentie
- digitale service
- dienstverlening