Calls infecteren coronahelpdesk
De telefoonlijn voor mensen met vragen of opmerkingen over het coronavirus, is de afgelopen dagen ruim 8.000 keer gebeld. Om wachtrijen te voorkomen heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de capaciteit van het callcenter daarom opgeschaald.
Een woordvoerder van VWS liet woensdagavond aan Nu.nl weten dat 0800-1351, het informatienummer dat sinds vrijdagmiddag operationeel is, piekmomenten kende vlak na de persconferentie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) op zondag en maandagochtend. Meest gestelde vragen aan de betreffende contactcentermedewerkers, zijn ‘Ik ben ziek, kan dit het nieuwe coronavirus zijn?’, gevolgd door ‘Wanneer heb je kans op het coronavirus?’ en ‘Wat zijn de symptomen van het coronavirus?’. Omdat de identiteit van de bellers niet wordt geregistreerd, kan het ministerie niet zeggen of bepaalde leeftijdsgroepen of regio's oververtegenwoordigd zijn.
De meesten mensen zochten afgelopen week online naar informatie. Woensdag vestigde de website van het RIVM een bezoekersrecord, toen ruim een miljoen mensen de site van het instituut bezochten. Op een normale dag stemmen hier circa 80.000 mensen per dag op af.
Bron: Nu.nl
- corona
- capaciteit opschalen
- hotline
- contactcenter
- helpdesk
- COVID-19
- informatievoorziening
- ministerie van VWS
- RIVM
- coronavirus
- burgercontact