‘Automatisering en robotisering zijn actueler dan ooit’
De coronacrisis zorgt voor verregaande gevolgen – zowel voor organisaties als voor klanten. Tijdens de Kick-Off deze week van Shopping Tomorrow wijdde professor Kitty Koelemeijer uit over de kansen en bedreigingen van de coronacrisis voor retailers.
Tijdens de online aftrap van het nieuwe onderzoeksjaar van Nyenrode Business Universiteit, waar Koelemeijer de functie van hoogleraar Marketing & Retailing vervult, zoomde zij onder meer in op het effect van de corona-app op de privacy-discussie. Dat biedt kansen voor retailers, schrijft Twinkle. ‘Laten we alsjeblieft niet onderschatten wat dat in deze tijd betekent. Je kunt er op twee manier naar kijken. Je kunt zeggen: ‘Privacy wordt steeds belangrijker.’ Je kunt ook zeggen: ‘Die corona-app, en alle discussie daar omheen, die maakt heel veel mogelijk straks. Voor de retail, voor de supply chain, voor iedereen.’ Dus ik zie daar heel veel kansen, kansen op innovatie.'
AR & VR
Zo ook technologische innovatie, waarin slimme algoritmes en kunstmatige intelligentie een prominente rol krijgen. De behoefte aan design thinking, agile werken en lean startups is groter, en ‘automatisering en robotisering zijn actueler dan ooit’. Maar terwijl organisaties hier veelal mee bezig zijn, verandert ook het klantgedrag. Consumenten gaan hamsteren; sommigen worden daarentegen activistisch. Sociale nabijheid annex echte intimiteit wordt schaars. ‘Dat laatste zullen we blijven merken, het gaat een hele grote invloed hebben op ons gedrag. Technologische oplossingen zullen deels uitkomst bieden, virtual en augmented reality zullen een vlucht nemen.’
Lees hier het volledige verslag via Twinkle, door Arjan van Oosterhout.
- retailers
- AR
- innovatie
- robotisering
- corona
- automatisering
- Kitty Koelemeijer
- Shopping Tomorrow
- privacy
- Nyenrode Business Universiteit
- VR