ACM pakt duurzaamheidsclaims aan
Er moet een einde komen aan misleidende informatie over duurzaamheid. De Autoriteit Consument & Markt roept bedrijven dan ook op om te stoppen met bedrieglijke claims en logo’s.
De ACM gaat zelf strenger handhaven op bedrijven die misleidende claims en logo’s gebruiken om consumenten wijs te maken dat het om een duurzame dienst of product gaat. Mensen en bedrijven zouden het steeds belangrijker vinden om duurzamer te leven, waar bepaalde leuzen, claims en logo’s naar verluidt een grote rol in spelen. De autoriteit haalt recentelijk onderzoek aan van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waaruit blijkt dat 6 op de 10 Nederlandse consumenten meer wilt weten over duurzaamheid.
‘Informatie van bedrijven over bijvoorbeeld duurzaamheid moet eerlijk en begrijpelijk zijn. Alleen dan kunnen mensen weloverwogen keuzes maken tussen producten en diensten. Keurmerken, claims en logo’s helpen om goede keuzes te maken. Maar dan moeten de beloftes die ze doen wel worden waargemaakt', aldus de waakhond.
Wildgroei
Inmiddels worden er bijna 250 keurmerken en logo’s gehanteerd voor bedrijven die duurzaamheid vooropstellen. Een wildgroei aan keurmerken, vindt de ACM. ‘Het is voor consumenten lastig na te gaan of deze certificaten betrouwbaar en onafhankelijk zijn.’
- SX
- consumentenbelang
- duurzaam ondernemen
- ACM
- duurzaamheid
- Autoriteit Consument & Markt
- sustainable experience