Duurzaam winkelen op laag pitje
Online shoppen is in trek bij de Nederlandse consument, maar de zorgen over het milieu zouden hier geen grote rol bij spelen. 2 op de 5 Nederlanders zegt bezorgd te zijn over de negatieve invloed van online winkelen. Buurland Duitsland scoort 63%; het Europese gemiddelde ligt op 54%.
In Nederland is 12% van de consumenten bereid extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorgmethode. 6% verkiest een service die een groene bezorging aanbiedt boven een bezorgdienst die dat niet doet. Dit blijkt uit een onderzoek van Sendcloud dat werd uitgevoerd onder 8.529 Europese consumenten, waaronder 1.005 Nederlanders.
Door de coronacrisis doen steeds meer consumenten aankopen bij webshops. 70% van hen zegt klant te blijven bij het (nieuwe) merk waar ze tijdens de coronatijd een aankoop hebben gedaan. ‘Duurzaamheid is een actueel thema, toch laat ons onderzoek zien dat dit nog lang niet bij alle consumenten op de agenda staat’, stelt Sendcloud. 'Tegelijkertijd zien we wel dat het aantal groene bezorgopties groeit. Zo komen er nieuwe spelers als Budbee en Homerr op de markt, maar werkt ook DPD aan CO2-compensatie.’
- onderzoek
- customer experience
- thuisbezorging
- dienstverlening
- klantbeleving
- online shopping
- duurzaamheid