Negatieve thuiswerkervaring voor customer service agents
FNV maakt zich zorgen over de werkomstandigheden waar veel thuiswerkende klantenservicemedewerkers zich in bevinden. Een deel van hen krijgt bijvoorbeeld niet uitbetaald als het internet uitvalt. ‘We krijgen aan de lopende band klachten binnen van medewerkers die zeggen niet aan de thuiswerkvoorwaarden van hun werkgevers te kunnen voldoen.’
In Nederland werken circa 40.000 mensen bij een callcenter waarvan 6.000 bij Teleperformance. Het grootste deel van de klantenservicemedewerkers werkt sinds de corona-uitbraak thuis. Trouw zegt inzicht te hebben in een thuiswerkovereenkomst van het facilitaire contactcenter. Hierin staat beschreven dat wanneer de internetverbinding van een medewerker uitvalt de medewerker afhankelijker aanvankelijk van het aantal minuten dat dit duurt, niet wordt uitbetaald. Tenzij de medewerker kan bewijzen dat hij er niets aan kon doen.
Controle
Naast dat de klantenservicemedewerker zelf verantwoordelijk is voor een goede internetverbinding, moet deze er ook voor zorgen dat de verbinding zo min mogelijk wordt verstoord door huisgenoten of gezinsleden. ‘We hopen hiermee het belang van een stabiele internetomgeving te benadrukken’, aldus een woordvoerder van het bedrijf tegen Trouw.
Volgens de FNV willen medewerkers het liefst af van de eis om hun webcam aan te zetten, om te controleren of mensen zich thuis wel aan de regels houden. ‘Inloggen, uitloggen, naar de wc gaan, alles wat medewerkers doen wordt al gecontroleerd, dit is er nog een schepje bovenop’, aldus de vakbond. Teleperformance benadrukt dat als mensen niet goed kunnen thuiswerken, ze naar kantoor mogen komen.