Pratende pinautomaat
Rabobank, ING en ABN Amro slaan de handen ineen met de Nederlandse Oogvereniging en introduceren met het oog op visueel beperkte klanten een pinautomaat met spraakfunctie. Blinden en slechtzienden kunnen nu op 860 locaties in Nederland zelfstandig geld opnemen.
Zelfstandigheid
Dat mensen met een beperking nu zonder hulp geld kunnen opnemen is een van de belangrijkste redenen voor deze automaten. Dat vertelt Luuk-Jan Boon, directeur bij de Oogvereniging. ‘Zelf geld op kunnen nemen is voor mensen met een visuele beperking niet vanzelfsprekend. Geldautomaten zonder spraak kunnen ze namelijk niet bedienen, want hoe weet je welke keuze je moet maken als je het scherm niet kan lezen?’
Ook voor analfabeten
De sprekende automaten zijn te herkennen aan een gaatje rechtsonder het scherm. Hier kan de gebruiker een oor- of koptelefoon op aansluiten. Ook analfabeten worden geholpen met deze pratende automaat.
Naar verwachting komen er begin 2021 nog zo’n 1.200 pinautomaten met een spraakfunctie bij.
Lees hier meer over hoe alle (semi)-overheden haar websites en mobiele apps toegankelijk en bruikbaar moeten maken voor mensen met een handicap.
- bereikbaarheid
- technologie
- handicap
- geldmaat
- communicatie
- klantbeleving
- pratende pinautomaat
- dienstverlening
- pinnen
- klantgericht
- oogvereniging