ABN Amro: Juiste omnichannel mix cruciaal

ABN Amro: 'Juiste omnichannel mix cruciaal'
  • 8 september 2020
  • Redactie

Het consumentengedrag en -vertrouwen is sterk veranderd door de corona-uitbraak in Nederland. Recent verschenen onderzoek van ABN Amro maakt inzichtelijk dat retailers met een online focus minder hebben last van de crisis, door een blijvende verschuiving naar online. ‘Om goed door de crisis te kunnen komen, is het daarom cruciaal dat retailers zich sterker focussen op de juiste omnichannel mix.’

Dat de consument zich steeds meer online beweegt door de coronacrisis, maakt ABN Amro met de Sectorprognose Retail ‘Coronavirus katalysator voor online verkopen’ nogmaals inzichtelijk. ABN Amro verwacht tevens dat een deel van de consumenten blijvend minder winkels zal bezoeken en gerichter en meer lokaal gaat shoppen. Door het sluiten van fysieke winkels en een daling van het consumentenvertrouwen krimpen de consumentenbestedingen naar verwachting met 5,2%.

Online groei
Als grote verliezers in de retail noemt de bank fysieke kledingwinkels en schoenenwinkels. Ondanks de stijging in online omzet van webwinkels is dit niet genoeg om het verlies in deze fysieke winkels goed te maken. Retailers in de voedingsmiddelen en woonproducten, profiteren het meest van de veranderende behoeften. Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zullen naar verwachting van ABN dit jaar een grote groei doormaken. De online omzet van supermarkten groeide met 40 tot 50%.


comments powered by Disqus