Nederlander luistert met half oor
Goed luisteren is vaak lastiger dan gedacht. 4 op de 5 Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Om de samenleving meer aan het luisteren te krijgen komt de Luisterlijn met een campagne over ‘de kunst van het luisteren’.
De campagne zal op 1 oktober, tijdens de Week tegen Eenzaamheid, van start gaan. Met dit initiatief wil de organisatie het belang van luisteren onder de aandacht brengen en mensen aansporen beter naar elkaar te luisteren. Volgens de Luisterlijn is een campagne als deze hard nodig. In 2019 werd er 439.421 gebeld naar de Luisterlijn. In dit jaar waren er circa 50.000 meer telefoontjes dan het jaar daarvoor. ‘Met goed luisteren naar iemand kan je het verschil maken voor de ander, juist voor de mensen die zich eenzaam voelen.’
‘Echt luisteren is meer dan niets zeggen. Het vereist verschillende vaardigheden, zoals: het maken van contact, stellen van goede vragen, doorvragen, stiltes laten vallen en niet direct met je eigen verhaal of suggesties komen’, vertelt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn.
Eenzaamheid onder ouderen
De ouderenorganisatie ANBO heeft eerder dit jaar aangegeven zich verder te willen inzetten om eenzaamheid onder ouderen te verminderen. Ouderen kunnen bij het callcenter terecht voor vragen over bijvoorbeeld corona of om hun gevoelens te delen.