NS voorspelt drukte met nieuwe appfunctie
De NS drukt reizigers op het hart om hun reis van tevoren aan te melden. Volgens de spoorvervoerder krijgen ze zo meer inzicht in welke treinen druk lijken te worden. NS benadrukt dat het aanmelden van de treinreis vrijwillig is en ook in toekomst niet verplicht wordt.
In de app van de spoorvervoerder is voor het aanmelden een speciale functie gebouwd, genaamd Treinwijzer, waar reizigers zich sinds deze week kunnen aanmelden. Met deze actie wil de NS voorzien in de behoefte van reizigers aan meer inzicht. ‘We merken dat reizigers de trein nu soms links laten liggen omdat ze bang zijn voor drukte', aldus de NS in een interview met NOS.
Mailtje
Uit onderzoeken van de spoorvervoerder blijkt dat veel mensen nu met de auto naar werk gaan, terwijl ze voorheen de trein pakten. ‘Sommige mensen hebben de perceptie dat het soms te druk is in de trein. Met de aanmeldfunctie willen we die zorgen een beetje wegnemen. Zo kunnen wij een mailtje sturen als de trein te druk lijkt te worden of uitvalt.’
De NS hoopt ook door de reisaanmeldingen het reisgedrag van mensen beter te kunnen voorspellen. ‘Op basis van historische data konden we altijd heel goed alle bewegingen van reizigers voorspellen. Ook liggen er bijvoorbeeld weegpunten in het spoor, waarmee we kunnen meten hoeveel mensen in een trein zitten.’
Privacy
De NS zegt de data van alle aangemelde reizen alleen te gebruiken voor het voorspellen van drukte. ‘Dus we gaan je niet via de achterkant een abonnement aanbieden, bijvoorbeeld. Dat hebben we ook aan de Autoriteit Persoonsgegevens voorgelegd’, laat een woordvoerder van de spoorvervoerder weten. Volgens de NS is de functie speciaal vanwege het coronavirus ontwikkeld. Maar het bedrijf sluit niet uit dat het aanmelden in de toekomst ook nuttig kan zijn.
Lees ook: Klantenservice NS dendert door in coronatijden
- onderzoek
- voorspelling
- trein
- reizigers
- applicatie
- reizen
- app
- drukte
- NS
- Nederlandse Spoorwegen
- klantcontact
- corona