Focus op sustainable experience
Een positieve bijdrage aan de maatschappij zorgt niet alleen voor meer duurzaamheid: het vertrouwen van 6 op de 10 consumenten stijgt wanneer er sprake is van een focus op sustainability.
Nederlanders staan ervoor open om hogere prijzen te betalen voor duurzaamheid, blijkt uit de recent verschenen Monitor Merk en Maatschappij 2020. MarketResponse en b-open ondervroegen hiervoor circa 2.000 consumenten. Uit de resultaten komt onder meer naar voren dat het leeuwendeel van de Nederlanders een merk beoordeelt op basis van duurzaamheid: driekwart vindt het essentieel dat een bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij of het milieu. Deze resultaten zijn deels toe te schrijven aan de crisis: 1 op de 3 consumenten is bewuster of duurzamer gaan consumeren. Een groot deel van de respondenten geeft aan te willen bijdragen aan een betere wereld.
Marketingsausje
Greenchoice, Tony’s Chocolonely en Tesla worden door de Nederlandse consument het meest gewaardeerd om een focus op duurzaamheid. ‘Steeds meer consumenten vinden dit belangrijk en staan ervoor open. Voor bedrijven biedt het kansen om niet alleen vertrouwen, maar ook klanten te winnen en te binden. De maatschappelijke rol van bedrijven moet echter geen marketingsausje zijn, maar echt vanuit het hart van het bedrijf komen’, aldus MarketResponse.
- Tony's Chocolonely
- maatschappelijke rol
- SX
- Greenchoice
- betere wereld
- Tesla
- duurzaamheid
- sustainability
- B-Corp
- klantbeleving
- marketing
- sustainable experience
- CX