Trustpilot slijpt messen voor censuurstrijd
Reviewsite Trustpilot maakt een ijzeren vuist tegen censuur en maakt bekend gerapporteerde consumentenreviews niet meer te verwijderen. Het platform besluit dit als gevolg van de resultaten van eigen onderzoek, waaruit blijkt dat 4 op de 10 consumenten bezorgd is over consumentenbeoordelingen.
In aanloop naar ‘misschien wel de drukte feestmaanden ooit’ concludeert Trustpilot dat gerapporteerde reviews niet meer offline moeten worden gezet. 42% van de door het platform ondervraagde consumenten uit zijn zorgen over review-censuur. ‘Het belang van reviews voor consumenten staat buiten kijf. We zien het als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat reviews altijd een betrouwbare bron van informatie zijn’, klinkt Peter Mühlmann, ceo van Trustpilot, stellig. ‘We zullen altijd blijven strijden tegen fake news, gefabriceerde reviews en censuur, zodat consumenten goed geïnformeerde keuzes kunnen blijven maken en we eerlijke bedrijven kunnen helpen met groeien.’ Mühlman benadrukt dat schadelijke of illegale inhoud alsnog verwijderd wordt.
Continue ontwikkeling
Eerder dit jaar introduceerde het platform de ‘Trust Promise’: een toezegging om in 2020 nog zeven fundamentele wijzigingen door te voeren. Zo is het voor (web)winkels niet meer toegestaan om beloningen uit te reiken voor het schrijven van reviews en wordt er meer transparantie op bedrijfsprofielen geboden. Mühlman stelt dat de missie van Trustpilot nog niet voltooid is. ‘Het vertrouwen van consumenten winnen en de strijd tegen review-misbruik houdt nooit op. In de nabije toekomst zullen nog meer wijzigingen doorgevoerd worden op ons platform.’
- Trustpilot
- service
- trust
- feestmaand
- customer experience
- beoordelingen
- klantbelang
- retailers
- waakhond
- consumentenbescherming
- platform
- reviews
- censuur
- Trust Promise