Unox schetst klant nieuwe toekomst Hollandse pot
Unox kondigt aan in de Week zonder Vlees, die vandaag begint, het plantaardig eten te gaan stimuleren. Het aanbod van vleesvervangers van het merk moet in 2025 zijn verdubbeld. Met een nieuw portfolio moet de klant toekomstbestendig kunnen blijven genieten.
Unox werkt aan een future proof assortiment en daarmee de toekomst van de Hollandse pot. Door het verminderen van dierlijk vlees en toevoegen van meer groente in zijn producten wil Unox het de Nederlandse klanten makkelijker maken om meer plantaardig te eten.
Unox vindt dat de Hollandse pot altijd lekker moet blijven, nu en in de toekomst. Want tijden veranderen, maar we koesteren onze iconische gerechten, zoals erwtensoep en stamppotten, aldus Unox. 'Gerechten waar we een warm gevoel van krijgen. Om deze nostalgie te bewaken zet Unox zich in voor de toekomst van lekker Hollands eten; maaltijden die voedzaam zijn en tegelijkertijd het milieu minder belasten.' Alle producten worden daarom voortaan getoetst aan de criteria ‘beter, minder en geen vlees’ en ‘meer groente’, belooft het a-merk.
'Unox staat voor heerlijke, voedzame eenvoud en dat willen we behouden', aldus Esther van Spronsen, marketing director Unox. 'Met deze veranderingen helpen we consumenten om ook in de toekomst met een goed gevoel te kunnen blijven genieten van een heerlijk bord stamppot of een kom soep.'
Minder dierlijk en meer plantaardig vlees
Unox zegt het Nederlandse klanten nu makkelijker te willen maken om minder dierlijk vlees te eten en er daarnaast voor zorgen dat het vlees dat wél gegeten wordt afkomstig is van dieren die een beter leven hebben gehad. Hiervoor verdeelt het merk zijn vleesportfolio in de volgende categorieën:
* Beter: 100% van het vlees krijgt per 2022 het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming en kippenvlees krijgt, vanwege de lage klimaatbelasting1 en minder verzadigd vet, meer focus naast varkensvlees.
* Minder: Unox krijgt meer producten die bestaan uit een combinatie van groente en vlees. Voorbeeld hiervan zijn de chipolataworstjes die in mei van dit jaar worden geïntroduceerd. Hierin is een deel van het vlees vervangen door bijvoorbeeld kidneybonen en paprika.
* Geen: Per 2025 wil Unox het aanbod van vleesvervangers verdubbelen en worden 60% van de soepen vegetarisch versus 42% nu.
Meer groente
Een plantaardiger voedingspatroon gaat hand-in-hand met het eten van meer groente, dus wil Unox het de klant makkelijker maken om deze toe te voegen aan diens eetpatroon. Nieuwe Unox-soepen die vanaf 2022 worden geïntroduceerd bevatten daarom ten minste 140 gram groente per portie – versus gemiddeld 100 nu – al dan niet in combinatie met peulvruchten. Hierdoor bevatten de soepen meer vezels en eiwitten zodat deze goed passen in een dieet waarin minder tot geen dierlijk vlees gegeten wordt. Daarnaast biedt Unox klanten receptinspiratie voor gerechten met meer groente, zoals verschillende stamppotvariaties met en zonder dierlijk vlees.
Klantgemak
'Het is een grote stap om Nederland te helpen in 2025 net zoveel plantaardige als dierlijke eiwitten te eten. Maar met het groeiende besef van de consument dat hun keuzes een positief effect kunnen hebben op hun gezondheid en op het milieu, zeker niet ondenkbaar', vervolgt Van Spronsen. '50% van de Nederlanders eet nog steeds dagelijks vlees. 43% is flexitariër en eet dus af en toe vlees en maar liefst 86% zegt minder vlees te willen eten. Hier valt dus veel winst te behalen. Omdat Unox jaarlijks gemiddeld bij acht van de tien huishoudens onderdeel is van de maaltijd kan het op grote schaal een positieve impact maken op de verandering van de Nederlandse keuken en de Hollandse pot. Met lekkere en plantaardige variaties maken we het de klant makkelijker om de juiste keuze te maken: beter, minder of geen vlees én meer groente.'
De nieuwe commitments van Unox zijn onderdeel van Unilever’s Future Foods-strategie.
(PvWK)
- DVS
- consument
- Unox
- behoud
- Unox
- onderzoek
- Esther van Spronsen
- Week zonder Vlees
- heerlijk
- trend
- marketing director
- veranderingen
- Unilever
- gedrag
- klant
- toekomst
- aanbod
- voedzaam
- eenvoud