GGD start Europese aanbesteding van 2 miljard euro voor klantcontact
De GGD GHOR, de overkoepelende organisatie van regionale GGD’s, is een Europese aanbestedingsprocedure gestart voor de levering van klantcontactdiensten. Het nieuwe raamcontract moet op 1 januari 2022 ingaan, heeft een waarde van 2 miljard euro en een looptijd van 4 jaar.
De bestaande contracten, die omstreden zijn, lopen op 31 december van dit jaar af. Follow the Money stelt na onderzoek dat de betrokken callcenters binnen de huidige contracten bovengemiddeld hoge marges realiseren. De callcenters worden gebruikt voor corona bron- en contactonderzoek, het maken van afspraken voor testen en vaccinaties en het verstrekken van algemene informatie rondom corona en andere infectieziekten.
De GGD GHOR wil de capaciteit van de klantcontactcentra op peil houden na 31 december. Daarbij wordt uitgegaan van 3 scenario’s: een scenario waarin er weinig klantcontact nodig is, een scenario waarin de GGD snel moet opschalen en een piekscenario met zo’n 150.000 contacten per dag. Het contract omvat niet alleen menskracht, maar ook infrastructuur voor multi-channel communicatie en de bijbehorende software en beveiliging.