ACM: Reisbranche moet eerlijke prijzen gaan vermelden
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren. Reisbedrijven die een accommodatie of een reis aanbieden, moeten bij het aanbod alle bijkomende kosten vermelden die zij in rekening brengen.
De ACM heeft de afgelopen periode websites van diverse reisaanbieders gecontroleerd. Daaruit bleek dat de bijkomende kosten vaak niet staan vermeld in of bij de advertentieprijs. Ook op de website staan deze kosten niet duidelijk vermeld. De consument is daardoor in de praktijk vaak tientallen euro’s duurder uit dan in de advertentie werd beloofd. Het is in de reisbranche gebruikelijk om de bijkomende kosten te vermelden onder het í’-symbool. Uit onderzoek blijkt dit voor consumenten niet voldoende duidelijk te zijn. Er wordt in de praktijk nauwelijks geklikt op het í’- symbool, waardoor de informatie in de praktijk niet gezien wordt. Het gebruik ervan ziet de ACM dan ook niet als transparant.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn. Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen. Deze kosten moeten al vanaf het begin duidelijk zijn. Alleen met duidelijke prijzen kunnen consumenten aanbiedingen goed vergelijken. Ook ontstaat daarmee een gelijk speelveld voor alle aanbieders.’
Dit was volgens ACM de laatste waarschuwing. Als reisaanbieders niet juist vermelden, kan de ACM ook sancties opleggen.