CNV: Zelfde uurloon voor ingehuurden als voor vast personeel
Wat CNV Vakmensen betreft krijgen medewerkers die door de GGD via de facilitaire contactcenters (WFC) worden ingeschakeld volgend jaar hetzelfde uurloon als hun bellende collega’s die rechtstreeks onder de GGD vallen.
Na het uitbreken van de coronapandemie in 2020 had de GGD onvoldoende eigen medewerkers in dienst om alle telefoonlijnen (vaccinatielijn, testafsprakenlijn) te bemensen. Om meer mensen aan de telefoon te krijgen deed de Gezondheidsdienst een Europese aanbesteding. Uiteindelijk werd de opdracht gegund aan enkele multinationals, waaronder leden van de Werkgevers Facilitaire Contactcenters (WFC), die daar grote winsten aan overhielden. De werknemers van de facilitaire contactcenters hanteerden wel namens de GGD de telefoon, maar traden niet bij ze in dienst en bleven onder de cao voor facilitaire contactcenters vallen.
Ze doen belangrijk werk in de pandemie, een deel wordt daar wel slecht voor beloond
‘En daar wringt de schoen’, zegt CNV-bestuurder Roderik Mol, ‘want de WFC-cao is bepaald geen vetpot. Sterker nog, hij verloopt eind dit jaar en het is maar de vraag of er in 2022 een nieuwe komt.’ Mensen in dienst van de facilitaire contactcenters die nu voor de GGD bellen verdienen vaak maar 10 euro per uur en bouwen nul pensioen op. Ook de zorgbonus was niet voor hen. Daar staat tegenover dat er onlangs wel een principeakkoord is bereikt over de cao SGO, waar de medewerkers van de GGD onder vallen, dus ook die van de callcentra in eigen beheer van de GGD. Mol: ‘Voor hen is in het nieuwe jaar een minimumloon van 14 euro per uur afgesproken. En een goed pensioen hadden ze al. ‘Het werk dat al deze mensen doen is ontzettend belangrijk om de pandemie te bestrijden. Des te schrijnender is het dat een deel van hen daar minder, zeg maar ronduit slecht, voor wordt beloond. Wat mij betreft vallen ze in het nieuwe jaar allemaal onder dezelfde voorwaarden. Dus met een uurloon van minimaal 14 euro en met een goede pensioenopbouw.’