Werknemers vinden dat bedrijven slecht omgaan met online reviews
Uit een recent onderzoek van Capterra blijkt dat ongeveer één op de tien MKB-bedrijven nog steeds negatieve online recensies verwijderen. Des te opvallender, omdat dat niet meer mag van de nieuwe Europese richtlijnen.
Nep-online-beoordelingen, betaalde beoordelingen of het proberen te beïnvloeden van online reviews mag sinds 28 mei 2022 niet meer. Bedrijven mogen reviews niet meer manipuleren. Boetes kunnen oplopen tot 10% van de jaaromzet.
Meer dan 36% van de werknemers vindt dat bedrijven slordig omgaan met online reviews (zowel positieve als negatieve). Ze willen dat er vaker wordt gereageerd, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) zijn zowel de reactietijd als de kwaliteit van de reactie cruciaal voor een goede klantenbinding. Maar als bedrijven moeten kiezen tussen de twee, is een snelle reactie van iets mindere kwaliteit beter dan andersom, aldus de SWOCC.
Onder andere de Kamer van Koophandel (KvK) raadt aan om klanten die een slechte online review achterlaten persoonlijk te bedanken voor hun reactie en een oplossing aan te dragen. ‘Daarmee geef je een signaal af dat je serieus met reviews omgaat, ook voor andere lezers’, zo stelt de KVK.