Personeelstekort nekt Belastingtelefoon
Op dit moment zijn er lange wachttijden voor de Belastingtelefoon. Dit komt omdat het hulpcentrum van de Belastingdienst onderbezet is vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. De Belastingdienst verwacht dat deze problemen de komende weken nog aanhouden.
De krapte op de arbeidsmarkt is ook bij de Belastingdienst te merken. Dit uit zich in onderbezetting van de dienstverlening van de Belastingdienst, via onder andere de Belastingtelefoon en sociale media.
Burgers, ondernemers en fiscaal dienstverleners moeten hierdoor langer wachten bij de Belastingtelefoon of via bijvoorbeeld Facebook of Instagram voor een reactie op hun vragen. De Belastingdienst begrijpt dat iedereen zo snel mogelijk geholpen wil worden.
De Nationale ombudsman ontving de afgelopen maanden ook opvallend veel klachten over de slechte bereikbaarheid van de BelastingTelefoon. De klachten gaan vooral over lange wachttijden aan de telefoon. Ook klagen burgers dat ze een bandje te horen krijgen dat het erg druk is, waarna de verbinding wordt verbroken.
Veel burgers bellen de BelastingTelefoon met vragen over recente ontwikkelingen, zoals de heffing in box 3 en de herstart van het invorderen van toeslagen en het beantwoorden van deze vragen kost veel tijd.
Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) sprak met de ombudsman over de klachten en heeft laten weten dat er nieuw personeel wordt opgeleid voor de BelastingTelefoon en dat de bereikbaarheid daarmee vanaf september zal verbeteren. Tot die tijd zal de Belastingdienst mensen zo goed mogelijk informeren over de huidige situatie.