Klantbereik neemt af door strengere AVG-regels
Door de strenge AVG-regels en grote partijen als Google en Facebook die data afschermen, nemen de marketingdata waar bedrijven gebruik van kunnen maken om klanten benaderen af.
Dat stelt MarketingMadame Irene van Cappellen in haar nieuwe boek: Oh, maar deze is al klant…
De vermindering van data zorgt er indirect voor dat bedrijven meer advertentiebudget moeten besteden om de juiste doelgroep te kunnen bereiken. Daardoor wordt het binnenhalen van nieuwe klanten duurder en deze marketingkosten moeten ook terugverdiend worden. De vraag daarbij is wat voor een bedrijf beter is: behouden van bestaande klanten (klantretentie) of het binnenhalen van nieuwe klanten?
Aan de hand van voorbeelden neemt Van Cappellen in haar nieuwe boek Oh, maar deze is al klant de lezer mee in de kunst van klantretentie. Door klanten te behouden in plaats van steeds op zoek te gaan naar nieuwe leads, wordt een marketingeuro meer waard. En dat is wat volgens haar elke ondernemer wil. Het boek verschijnt 30 september.