Nieuwe CAO-eis vakbonden
FNV Callcenters presenteert een nieuwe cao-eis die recht moet doen aan de slechte financiële situatie van duizenden callcentermedewerkers in Nederland.
De bond eist onder meer automatische prijscompensatie, dat het laagste loon naar €14 gaat en een redelijke thuiswerkvergoeding en pensioenregeling. De werkgevers krijgen een week de tijd om te reageren op de vakbondsinzet anders stelt de bond een definitief ultimatum en volgen mogelijk acties.
Callcentermedewerkers krijgen al jaren onderbetaald terwijl de werkgevers omzetrecord na omzetrecord boeken. Bestuurder Elly Heemskerk van FNV Callcenters: ‘Deze sector is de belichaming van scheefgroei in Nederland. Hier vloeit het geld in de zakken van de baas, terwijl werknemers steeds dieper in de financiële problemen komen. Het geld is er, dus nu is het ook tijd om het harde werk van deze mensen op een rechtvaardige manier te belonen.’
De cao-onderhandelingen bij de callcenters liggen al maanden stil nadat de werkgevers eerder een eindbod van ongeveer een stuiver per uur extra boden. Nu de inflatie en de torenhoge kosten voor levensonderhoud de financiële problemen van werknemers in één van de slechts betaalde branches van Nederland nog verder onder druk zet, komt de FNV met nieuwe eisen.