Corporate Social Responsibility: ook van belang in de klantcontactbranche
Koramic2Engage, klantcontact-specialist in de Benelux, draagt Corporate Social Responsibility (CSR) hoog in het vaandel en is in het kader van duurzaamheid een samenwerking aangegaan met Trees for All. In een jaarlijks terugkerende actie worden maar liefst 2500 bomen aangeplant en draagt men door de samenwerking bij aan gezondere leefomstandigheden, biodiversiteit en een beter klimaat. Bert Vanmanshoven, Chief Commercial Officer van Koramic2Engage, en Aletta Janssen, Senior Relation & Partnerships Manager van Trees for All, lichten toe.
‘Uit recent waardenonderzoek blijkt dat onze medewerkers duurzaamheid een belangrijke waarde vinden, terwijl we dat ook als bedrijf hoog in het vaandel dragen”, zegt Vanmanshoven. ‘We zijn als organisatie Ecovadis gecertificeerd, wat inhoudt dat we al actie ondernemen op 21 verschillende punten inzake arbeid en mensenrechten, ethiek, duurzaam inkopen en duurzaamheidsontwikkeling. Om een verdere stap richting duurzaamheid te zetten, gingen we op zoek naar een volgend ecologisch initiatief en tijdens deze zoektocht kwamen we uit bij Trees for All. Die organisatie sprak ons vooral aan, omdat ze, net als onze organisatie, zowel lokaal als internationaal werkt, zij het in het realiseren van duurzame bosprojecten. Met Trees for All konden we een ideale manier van samenwerking opzetten vanwege de verschillende mogelijkheden. Zo kwamen we tot het idee om jaarlijks een bedrijfsbos aan te planten, waarbij we met de zogenaamde plantdagen ook binnenkort onze medewerkers kunnen betrekken. Het is echt belangrijk dat het niet alleen een initiatief is vanuit ons management, maar dat dit echt gedragen wordt door de gehele organisatie.’
Trees for All
De Nederlandse stichting Trees for All bestaat al ruim 20 jaar en plant bossen in binnen- en buitenland voor een beter klimaat, meer biodiversiteit en gezondere leefomstandigheden. ‘Van oorsprong hadden we alleen projecten in het buitenland, maar sinds een jaar of 12 kunnen we ook projecten doen in Nederland met projectpartners als Staatsbosbeheer en bijvoorbeeld het Limburgs Landschap’, vertelt Aletta Janssen van de stichting. ‘Door donaties binnen te halen, hopen wij op zoveel mogelijk plaatsen bomen te planten op een duurzame manier. Enorm noodzakelijk, want bomen hebben veel voordelen voor een betere waterhuishouding, bieden schaduw, brengen biodiversiteit terug, geven eten aan mensen en dieren en nemen CO2 op. Kortom, het planten van bomen is ontzettend belangrijk. We zijn dan ook verheugd dat Koramic2Engage hun duurzaamheidsinitiatief wil vertalen naar het daadwerkelijk planten van 2500 bomen per jaar waarvan de helft lokaal.’ Aletta Janssen: ‘Ook op internationaal vlak werken we samen met Koramic2Engage in een project in Madagaskar. In dat land gaan we echt kijken welke oorspronkelijke bomen daar verdwijnen en die worden – samen met de plaatselijke bevolking – herbeplant. Hierbij speelt ook een belangrijke sociale component mee.’ En ook dat is belangrijk voor onze organisatie, erkent Bert Vanmanshoven. ‘Want projecten in het buitenland - zoals ook het project in Madagaskar - zijn community-based en dat betekent dat de plaatselijke bevolking ook voordeel heeft van het project, zeker in economisch- en sociale zin. Ook dat tekent mee het duurzame karakter van het traject. Zeer belangrijk en ook de basis waarvoor we het doen.’
Maatschappelijke rol
Deze manifestatie op sociaal- en duurzaamheidsvlak krijgt ook in de klantcontactsector steeds meer voeten aan de grond. ‘Met meer dan 4000 medewerkers is Koramic2Engage de klantcontactspecialist in de Benelux’, stelt Bert Vanmanshoven. ‘Vandaar dat wij onze maatschappelijke rol serieus nemen. Vanuit haar CSR-strategie vindt Koramic2Engage ecologie en/of duurzaamheid een heel belangrijk element, maar ook het sociale aspect speelt een grote rol.
We zijn een organisatie waar diversiteit en respect belangrijke onderdelen zijn. Zo ondersteunen we naast ecologische projecten ook ILGA Europe die zich inzet voor de rechten van de LGBTQ community in Europa. Door ons partnership met ILGA Europe willen we die openheid uitdragen binnen onze organisatie. Dat wordt erg geapprecieerd, vooral door de jongere generatie.’ Integriteit, respect en duurzaamheid zijn immers allen terug te vinden in de hoofdwaarden van onze werknemers. Wil de onderneming de juiste medewerkers kunnen aantrekken en behouden, dan moet ze de waarden van haar medewerkers in overeenstemming met de bedrijfswaarden ook concreet uitdragen. ‘
De samenwerking met Trees for All past ook naadloos in dat plaatje, maar gaat nog verder dan dat. Bert Vanmanshoven: ‘Ook onze business partners en klanten verwachten concrete initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Binnen de klantcontactbranche is dat nog geen gemeengoed, maar we willen als Koramic2Engage ook pioniers zijn met onze 4000 medewerkers om op zo’n grote schaal met dergelijke initiatieven te starten en hiermee ook CSR op de kaart te zetten voor de klantcontactbranche in zijn geheel.
Voor het bomenproject in Limburg starten we binnenkort met een interne communicatiecampagne voor de bewustmaking van onze medewerkers en daarnaast nodigen we een selectie van onze medewerkers uit om fysiek mee te planten.’ Een zeer bijzondere ervaring volgens Aletta Janssen van Trees for All. ‘Het is inderdaad superleuk om bedrijven bij het planten van de bomen te betrekken. De aanwezige medewerkers krijgen uitleg van een boswachter en een schep in de hand om gaten te graven om vervolgens een kniehoog boompje te planten. Aan het einde van de dag zie je dan echt een bos ontstaan.’ En die bomen nemen CO2 op, maar hoeveel precies is afhankelijk van een aantal factoren. Aletta Janssen: ‘Tijdens de groeiperiode van een boom (30-50 jaar) nemen 10 bomen bij benadering 1 ton CO2 op. Er zitten natuurlijk wel wat mitsen en maren aan, maar door de band genomen zullen de 2500 bomen van Koramic2Engage tijdens hun leven dus ongeveer 250 ton CO2 opnemen.’ Een respectabel getal om mee voor de dag te komen. ‘Zoals reeds vermeld worden onze CSR initiatieven mede geïnitieerd en ondersteund door onze medewerkers’, zegt Bert Vanmanshoven. Maar ook voor potentiële medewerkers zorgen deze programma’s voor een bepaalde aantrekkingskracht van onze organisatie en dat is niet verkeerd in deze krappe arbeidsmarkt. Het gaat al lang niet meer alleen over de hoogte van het salaris, maar vooral over de impact die je als bedrijf weet te maken.’
Meer weten over Trees for All
Meer weten over Koramic2Engage
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Koramic2Engage
Tekst: BBP Media | Beeld: Jeancarlo Nunes dosAnjos