Decathlon lanceert BuyBack
Voor deze actie verandert Decathlon haar naam tijdelijk in nolhtaceD: het aankoopproces wordt omgedraaid, waarbij Decathlon klant van haar eigen klanten wordt. Vervolgens worden deze producten verkocht als Tweede Kans-product.
Met BuyBack kunnen consumenten gebruikte of ongebruikte Decathlon sportproducten, in uitstekende of goede staat, inruilen bij 20 Decathlon winkels in Nederland. Decathlon herstelt de ontvangen producten indien nodig en verkoopt het vervolgens als Tweede Kans-product, inclusief één jaar garantie. Klanten die de sportproducten inleveren, ontvangen een Decathlon cadeaubon van een door Decathlon bepaalde waarde.Het sportmerk wil zoveel mogelijk sportproducten hergebruiken om zo de levensduur te verlengen en daarmee Decathlons impact op het milieu proberen te verminderen.
‘Sinds 2000 maakt Decathlon in Nederland sport toegankelijk door laagdrempelig sportproducten aan te bieden. Hierdoor hebben we als bedrijf echter een impact op diezelfde omgeving waarin we zo graag sporten. Een meer circulair model zoals BuyBack is dringend nodig om het tij te keren,’ aldus Naut Verkijk, Projectmanager BuyBack.
Met de BuyBack Friday-campagne, van 21 tot 28 november, wil Decathlon zoveel mogelijk consumenten overtuigen om oude sportproducten af te stoffen en een tweede leven te geven. Hiermee doet het sportmerk naar eigen zeggen ‘niet mee aan de koopgekte die er deze week heerst: ze bieden juist een tegengeluid op de focus op massaconsumptie die tijdens deze periode gebruikelijk is.’