Meerderheid consumenten staat open voor deur- of straatverkoop
Een ruime meerderheid van de consumenten staat ervoor open om door een werver aan de deur of op straat te worden aangesproken met als doel verkoop.
Voor goede doelen ligt dit percentage op 61%, voor commerciële organisaties op 48%. Dat blijkt uit de DDMA Field Marketingmonitor, waarvoor 1.542 respondenten zijn ondervraagd. De relevantie van het aanbod is voor consumenten de belangrijkste reden om op een aanbod in te gaan.
Diana Janssen, directeur van branchevereniging DDMA: 'Ik ben blij met dit onafhankelijke consumentenonderzoek. Met de inzichten weten we nu nog beter hoe de Nederlandse consument fieldmarketing ervaart. Werving op straat, aan de deur of op locatie is belangrijk voor de groei van veel organisaties, maar komt niet altijd even positief in het nieuws. Deze resultaten laten een andere kant zien. Een meerderheid van de Nederlanders staat open voor een aanbod en gaat ook wel eens op een aanbod in. Daarnaast maken de inzichten duidelijk welke prioriteiten de fieldmarketingsector moet stellen om de ervaring van de consument te verbeteren. Daar gaat onze DDMA Commissie Fieldmarketing dieper op in, met het adviesrapport en andere kennisactiviteiten.'
63% van de Nederlandse consumenten weet dat fieldmarketing een effectief middel is om donateurs of klanten te werven. Over het algemeen heeft de consument meer begrip en acceptatie voor de inzet van fieldmarketing ten behoeve van goede doelen dan voor commerciële organisaties. Bij commerciële organisaties is het daarom van nog groter belang om met een relevant aanbod te komen.