Rabobank wint de DDMA Customer Data Award 2022
Rabobank heeft de DDMA Customer Data Award 2022 gewonnen. De Data Challenger Award ging naar Vattenfall. Leen Bakker ging er vandoor met de publieksprijs.
Volgens de DDMA heeft Rabobank een centraal klantbeeld gecreëerd waarin klantdata en klantgedrag op individueel niveau is verzameld. Op basis van AI wordt per klant bepaald wat de meest relevante boodschap is uit het portfolio aan (marketing) boodschappen en vervolgens via alle inbound en outbound kanalen beschikbaar gesteld.
De case van Rabobank illustreert volgens de jury een uitdaging waar alle grootbanken voor staan: hoe zorg je voor relevante, persoonlijke en consistente communicatie over alle kanalen heen. Rabobank is er in geslaagd om deze uitdaging te tackelen. De compleetheid en precisie waarmee deze case is uitgevoerd is opvallend, over elk detail is goed nagedacht.
Ingrid van der Chijs & Coen Wiers (Rabobank) reageren erop: ‘Om in een groot, complex bedrijf als Rabobank zulke grote stappen te kunnen zetten móét je het echt samen doen. Deze prijs is dan ook een groot compliment aan ons team en wat we de afgelopen jaren met ons AI marketingbrein hebben neergezet. We bestaan al 125 jaar en in die tijd is de wereld enorm veranderd maar hiermee laten we zien dat we ook digitaal nog steeds persoonlijk kunnen zijn en dichtbij onze klanten staan. We zijn ontzettend blij dat de jury dat op prijs weet te stellen.’
Challenger- en publieksprijs
Vattenfall won de allereerste data challenger award. Florine Klop (Vattenfall) noemt het een eer: ‘Een prachtige prijs voor alle teams binnen Vattenfall die aan deze case gewerkt hebben en onze klanten geholpen hebben met verduurzamen – zeker in de huidige energiecrisis waarin besparen op je rekening relevanter dan ooit is. We zijn ontzettend blij dat de jury dit erkent en beloont.’
Leen Bakker won de publieksprijs: Matthijs Moeken zegt daarover ‘Het was een fantastische ervaring om bij de uitreiking te zijn en een eer om de case te mogen delen. Dat het een nog grotere eer is dat dit dan beloont wordt met de publieksprijs spreekt natuurlijk voor zich. Uiteraard vooral voor het kleine team dat hun harde werk, bloed, zweet en tranen hiermee in de prijzen ziet vallen. Ook een groot compliment aan ons bureau Merkle om van deze case een succes te maken. Je ziet ons de komende jaren terug met nog mooiere cases.’