Michiel Henneke van SIDN: 'Niemand kent ons, maar iedereen is klant'

Michiel Henneke van SIDN: 'Niemand kent ons, maar iedereen is klant'
  • 2 december 2022
  • Redactie

Michiel Henneke is marketingmanager bij SIDN voor het .nl-domein, het grootste internetdomein van Nederland en met 6,3 miljoen registraties een van de grootste landendomeinen ter wereld.

ONBEKEND
Iets dat ik altijd moet uitleggen over mijn baan? Dat wij bestaan. Iedereen kent domeinnamen, en bijna alle bedrijven hebben een .nl-domeinnaam, maar dat er daadwerkelijk een sector is die zorgt dat het domeinnaamsysteem blijft draaien, is de meeste mensen onbekend. Ik introduceer SIDN altijd door te zeggen dat niemand ons kent, maar iedereen klant bij ons is.

VEILIGHEID
Wij doen steeds meer om .nl veiliger te maken door bijvoorbeeld misbruik van merken, phishing en oplichting te voorkomen. Sinds kort detecteren wij ook of sites ten onrechte logo’s of beeldmerken van bijvoorbeeld keurmerken gebruiken. Daardoor kunnen wij merkmisbruik direct in de kiem smoren.

HELD
Ondanks dat hij niet de makkelijkste man was, heb ik veel bewondering voor de manier waarop Steve Jobs producten wist te bedenken die aansloten bij een nog nauwelijks bestaande behoefte in de markt. Hij liet zien dat intuïtie en zelfvertrouwen soms beter werken dan ‘follow the pack’.

PLUIM
Ik geef graag een pluim aan mijn Canadese collega’s die het .ca-domein moeten verkopen in de door .com gedomineerde Noord-Amerikaanse markt. Zij doen dat met opvallende commercials, die vaak een beetje op het randje zijn, om Canadese ondernemers te overtuigen van het belang van een .ca-domein. Een filmpje waarin iemand werd achtervolgd met een dweilmachine moesten ze zelfs intrekken, omdat de Canadese reclame-autoriteit vond dat ze slecht gedrag aanmoedigden.

ERGERNIS
Ik erger me aan elke commercial waar na de kernboodschap iemand de spelling van de domeinnaam moet toelichten. Zo’n geldverspilling!
Los van mijn vak ergerde ik mij tot voor kort vooral aan gokreclames van sites als Kansino met bekende Nederlanders. Dat je voor iets dat zoveel levens verwoest zo’n vrolijke toon aanslaat. Nee! In de internetwereld zie je dat kansspelsites enorme bedragen voor nieuwe klanten betaald worden en dat geeft te denken over hoeveel die mensen daar uitgeven.

VLEKKELOOS
Goede marketing betekent dat de hele customer journey vlekkeloos en op een prettige manier verloopt; dus van awareness tot en met gebruik. Zonder cognitieve dissonantie. In de praktijk haalt niemand dat, maar Coolblue komt erg dicht in de buurt. Die weten van een standaardaankoop nog vaak iets leuks te maken.

BELOFTE
Frustrerende marketing? Dat is marketing rond kernwaarden die helemaal niet bij het bedrijf passen, bijvoorbeeld een zuivelbedrijf dat enorme hoeveelheden vlees en mest produceert, maar uitblinkt in shots van groene weiden en natuur. Sowieso ben ik wantrouwend geworden naar bedrijven die willen dat ik mijn CO2-footprint reduceer, of ‘groene energie’ inkoop die dat later helemaal niet blijkt te zijn. Doen die echt wat ze beloven?

UITDAGING
Je maatschappelijke betrokkenheid tonen zonder hypocriet te zijn. Dat is vaak moeilijker dan je denkt, want bijna elk bedrijf doet wel eens dingen die niet heel duurzaam, verantwoord of inclusief zijn.

LOVEBRAND
Ik hou van dingen die lang meegaan en dan ga ik bijvoorbeeld voor de klassieke schoenen van Van Bommel. Onlangs liet ik een paar dat ik 15 jaar geleden gekocht heb herzolen en ze zitten nog steeds fantastisch. Om dezelfde reden rijd ik al twintig jaar Toyota.

MEDIACONSUMPTIE
Ik vind de Volkskrant een goede krant en kijk veel streamingdiensten; vooral HBO heeft veel goeds. Qua mediamerk zou ik zeggen Spotify, de enige techgigant die Europa heeft voortgebracht.

Dit interview komt uit de rubriek ‘Mijn Marketing’ van collega-titel MarketingTribune, waarin reageert Michiel Henneke op een aantal steekwoorden.
Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

comments powered by Disqus