Strengere regels voor kortingen op producten

Strengere regels voor kortingen op producten
  • 6 december 2022
  • Ryan Baij

Met ingang van 1 januari is de ACM bevoegd toezicht te houden op de regels voor van-voor prijzen. Het betekent dat bedrijven zich aan bepaalde regels moeten houden omtrent van-voor prijzen.

Het doel is op de zogenaamde nepkortingen de wereld uit te helpen. Deze regels gelden voor alle vormen van van-voor prijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages. Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. De nieuwe, strengere regels gelden vanaf 1 januari 2023 voor alle Nederlandse ondernemers die producten of diensten aanbieden aan consumenten.

De ACM heeft met name kritiek op de manier waarop de uitzondering voor progressieve kortingen was ingericht. Met deze kritiek is bij de vormgeving van de definitieve regels rekening gehouden. Met de aanpassingen die in de wetgeving zijn doorgevoerd kan de ACM de regels goed handhaven.

Voorbeeld
Een bedrijf verhoogt de prijs van product X van €50 naar €70, om vervolgens 25 dagen later een kortingsactie van 35% te starten. De prijs mét korting is volgens het bedrijf €45,50. Met de komst van de nieuwe regels mag dit niet. De laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was €50. De 35% korting moet over die prijs berekend worden. De korting bedraagt in dit voorbeeld dus ‘slechts’ 9%.

comments powered by Disqus