Ton boete wegens nepreviews voor webwinkel TrendX
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft webwinkel TrendX een boete van 100.000 euro opgelegd voor het misleiden van consumenten bij de verkoop van diverse consumentenartikelen
De webwinkel plaatste positieve reviews die nep waren en verborg negatieve reviews van echte klanten. Ook was de webwinkel onduidelijk over de levertijd van de aangeschafte producten. Dit alles draagt bij aan misleiding van de consument.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: 'Veel consumenten raadplegen reviews voordat zij online een aankoop doen. Zij gaan er vanuit dat de reviews echte ervaringen van consumenten weergeven. Daarom treden wij op tegen nepreviews. Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij aantreffen. Daarnaast moeten webwinkels duidelijk zijn over de termijn waarop het product wordt geleverd, ook als zij aan dropshipping doen. Met deze boete geven wij een helder signaal af.'
Campagne
Om de risico’s te verminderen voor consumenten bij hun online aankopen startte de ACM onlangs de campagne ‘Eerst checken, dan bestellen.' Consumenten wordt geadviseerd eerst reviews te checken op onafhankelijke beoordelingswebsites om te bepalen of de webwinkel waar ze iets willen kopen wel betrouwbaar is. Daarmee kunnen ze een miskoop voorkomen.