Accenture investeert in AI-platform Wevo

Accenture investeert in AI-platform Wevo
  • 17 december 2025
  • Kel Koenen

Accenture kondigt een strategische investering aan in Wevo, een AI-gedreven platform voor klantonderzoek. Met de investering, geleid door Accenture Ventures, worden de technologie en inzichten van Wevo geïntegreerd in GrowthOS van Accenture Song. Daarmee wil Accenture organisaties helpen om sneller en met meer zekerheid nieuwe producten, diensten en klantervaringen te ontwikkelen.

De samenwerking speelt in op een groeiend probleem voor veel organisaties: het tempo waarin klantverwachtingen veranderen. Driekwart van de consumenten verwacht dat bedrijven sneller inspelen op hun behoeften. Lange ontwikkeltrajecten en kostbaar giswerk passen daar steeds minder bij. Door klantgedrag vooraf te simuleren en te valideren, moeten teams betere keuzes kunnen maken voordat ze naar de markt gaan.

Het platform maakt het mogelijk om waardeproposities, productervaringen en campagnes te testen met zowel gesimuleerde persona’s als echte gebruikers. Generatieve AI analyseert binnen enkele uren hoe doelgroepen waarschijnlijk reageren, waar dat traditioneel weken kan duren. Dat moet organisaties helpen om kansrijke ideeën eerder te herkennen, investeringen gerichter te doen en sneller te lanceren.

Volgens Patritia Pahladsingh van Accenture Song Nederland, is die versnelling cruciaal. ‘In de huidige markt gaat groei verloren door de kloof tussen ideeën en resultaten.’ Door Wevo te integreren in GrowthOS helpt Accenture klanten ‘om sneller ideeën te toetsen bij klanten, scherpere keuzes te maken en consistente klantervaringen te creëren’, aldus Pahladsingh.

Wevo werd in 2017 opgericht en combineert consumenteninzichten met AI-simulaties om te voorspellen hoe doelgroepen reageren op nieuwe concepten, nog vóór de lancering. Wereldwijde merken gebruiken het platform voor productontwikkeling, digitale ervaringen en marketingstrategieën. Ook bij Wevo wordt de samenwerking gezien als een logische volgende stap. ‘De combinatie van menselijk inzicht en de snelheid van AI kan de manier waarop organisaties innoveren fundamenteel veranderen’, zegt Nitzan Shaer, medeoprichter en CEO van WEVO. ‘Samen stellen we teams wereldwijd in staat om nieuwe producten en campagnes sneller en met meer zekerheid te lanceren.’

comments powered by Disqus