CZ en Luisterlijn investeren in luisterkwaliteit

CZ en Luisterlijn investeren in luisterkwaliteit
  • 17 december 2025
  • Kel Koenen

CZ gaat een meerjarige samenwerking aan met de Luisterlijn om de kwaliteit van luisteren in Nederland te versterken. De overeenkomst wordt woensdag 17 december officieel ondertekend. Met het partnerschap wil de zorgverzekeraar onderstrepen dat zorg verder reikt dan medische behandeling alleen en ook draait om aandacht, nabijheid en het voeren van een goed gesprek.

De Luisterlijn is 24 uur per dag bereikbaar voor mensen die zich eenzaam, bezorgd of verdrietig voelen. Door de samenwerking willen beide organisaties de bekendheid van de Luisterlijn vergroten en het belang van luisteren steviger op de maatschappelijke agenda zetten. Dat sluit aan bij de recente campagne van CZ, ‘zorgen voor elkaar’, waarin het vanzelfsprekende menselijke instinct om naar elkaar om te zien centraal staat.

Volgens Cynthia Tulp, bestuurder Klant & Markt bij CZ, kan een gesprek grote impact hebben. ‘Een goed gesprek kan soms echt het verschil maken. Het helpt om zorgen te verlichten en voorkomt dat problemen groter worden. Daarom vinden wij het belangrijk om met de Luisterlijn samen te werken’, stelt zij. Met de samenwerking wil CZ bijdragen aan laagdrempelige ondersteuning, voordat mentale of sociale problemen escaleren.

Ook bij de Luisterlijn wordt de samenwerking gezien als een belangrijke impuls. ‘CZ kan ons ondersteunen om de “kunst” van het luisteren verder uit te dragen in onze maatschappij én helpen bij onze zichtbaarheid en bekendheid, zodat nog meer inwoners van ons land ons weten te vinden’, zegt Richard Coonen, directeur-bestuurder van de Luisterlijn. ‘Wij kunnen op onze beurt iets terugdoen door medewerkers en leidinggevenden van CZ, en in de toekomst ook andere organisaties, te trainen in empathisch luisteren.’

De context voor de samenwerking is urgent. Mentale gezondheid en sociale verbondenheid staan onder druk, terwijl eenzaamheid, stress en somberheid kunnen uitmonden in serieuze gezondheidsproblemen. De Luisterlijn werkt met bijna 1.500 vrijwilligers, die jaarlijks meer dan 300.000 gesprekken voeren met mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor.

De kracht van de Luisterlijn zit in de combinatie van anonieme ondersteuning op afstand en oprechte menselijke aandacht. ‘De Luisterlijn is een laagdrempelige en bewezen manier om mensen op tijd een luisterend oor te geven. Dat moet voor iedereen bereikbaar zijn’, aldus Tulp. Daarmee raakt de samenwerking direct aan thema’s als preventie, menselijk contact en de rol van luisteren binnen zorg en klantcontact.

Op de foto: Richard Coonen, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn en Cynthia Tulp, Bestuurder Klant & Markt bij CZ

comments powered by Disqus