Dataplatform Eyk wil marketing op hoger niveau brengen

Dataplatform Eyk wil marketing op hoger niveau brengen
  • 8 februari 2023
  • Ryan Baij

Na ruim een jaar van productontwikkeling en onderzoek onder de vleugels van ACE gaat marketingdata platform Eyk op eigen benen verder.

Eyk optimaliseert, volgens CEO en oprichter Alain Odijk, data reporting voor bedrijven, door cross-channel analyses te versimpelen.

Het SaaS-product is momenteel in betafase en zal in april 2023 officieel live gaan. De eerste merken en agencies zoals Rocycle, Blauwe Monsters en Adwise maken inmiddels al gebruik van de betaversie van Eyk.

Bij het maken van gecombineerde data-analyses (uit bronnen als Facebook/Google ads, Shopify en Mailchimp) worden volgens Odijk ‘vaak cruciale stappen gemist, waardoor de analyse foutgevoelig is en marketeers waardevolle inzichten missen.’ Dit is zonde, want cross-channel data-analyses zijn volgens hem van grote waarde voor effectieve marketing.

Dit is waar Eyk het verschil maakt. De startup is volgens Odijk ‘op een missie om digitale marketing naar een hoger niveau te tillen, door data op nieuwe manieren te verzamelen, op te slaan en toe te passen.’ Zo is Eyk voorloper in de ontwikkeling van een nieuwe categorie data oplossingen waarin no-code data transformatie en data ownership centraal staan.

Odijk: ‘Vanuit mijn ervaring in data-analytics zag ik bij gebruik van datatools als Fivetran en Supermetrics een aantal begrenzingen.

Marketeers moeten verschillende tools gebruiken om hun doel te bereiken, wat tijdrovend en foutgevoelig is. Dit heeft me ertoe gezet om een platform te ontwikkelen dat alle stappen richting cross-channel data-analyse integreert. Geen versnipperde analyses meer, geen handmatige invoer én alles op één plek in een eigen cloud omgeving naar keuze.’

Eyk heeft met haar groeiende team een eigen onderkomen in het Groothandelsgebouw in Rotterdam. ACE blijft betrokken bij de ontwikkeling van Eyk als adviesorgaan en als gebruiker van het platform. Rogier IJzermans, CEO van ACE: ‘Vanuit de ondernemende geest binnen ACE is Eyk ontstaan. Ben er trots op dat ze nu op eigen benen verder gaan. Eyk is een innovatieve oplossing binnen moderne marketing.

De data tool maakt het de marketeer technisch eenvoudig en biedt meer sturing op performance. Het ACE netwerk zegt te streven naar ‘continue technologische innovatie.’ Zo ontstond eerder vanuit ACE agency Label A Bynder, uitgeroepen tot #1 in digital asset management oplossingen.

Wat is de cutting edge van Eyk?
Odijk: ‘Tot nu toe werden marketeers gedwongen om te kiezen tussen twee voordelen. Of je had controle over je data en flexibiliteit met gebruik van (vaak technische) data stack tools of je had het gemak en de snelheid met gebruik van marketing analytics platforms. Eyk is het eerste platform ter wereld dat deze beide werelden bij elkaar brengt. We bieden controle over je data, in een eigen cloud omgeving én gemak en snelheid door de toepassing van metrics & models in slechts een paar klikken.

Hoe gaan jullie het leven van de marketeer beter/makkelijker maken?
Odijk: ‘Ten opzichte van de meest gebruikte huidige oplossingen (handmatig csv's in Google Sheets zetten of bestaande tools als Supermetrics of Funnel.io) maakt Eyk een aantal zaken beschikbaar voor marketeers. Allereerst kan de marketeer nu geavanceerde data-analyses maken op gecombineerde data, dankzij de metrics & models library. Ten tweede kan hij/zij de betrouwbaarheid verhogen door professionele data pipelines aan elkaar te klikken in een cloud datawarehouse, gemaakt voor data-analyse op schaal. En ten derde bespaart hij tijd door bronnen en metrics & models toe te passen in slechts een paar klikken en automatiseert hij reports en analyses.’

 

Data wordt wel het nieuwe marketinggoud genoemd. Maar veel marketeers doen nog niets met data. Hoe verklaar je dat?
Odijk: ‘Van alle disciplines binnen een bedrijf zijn marketeers misschien wel het meest analytisch. Steeds bezig met nieuwe inzichten verschaffen in doelgroep, customer journey en performance. Maar vaak zijn ze niet technisch, en terecht. Tot nu toe losten marketingdata tools altijd slechts een deel van het probleem op en bleven marketeers achter met technische uitdagingen waarvoor zij (data) engineers nodig hadden. Eyk maakt onderdeel uit van een lichting van nieuwe data oplossingen die mogelijk zijn dankzij een 'wave' van open source technologie. Deze nieuwe categorie integreert het gehele dataproces in een makkelijk en toepasbaar proces, waardoor marketeers vanaf nu met data aan de slag kunnen alsof zij zelf data-engineer zijn.’

Hoe ziet jullie eigen marketing er in grote lijnen uit?
Odijk: Eyk is ontstaan vanuit de missie om technologische barrières voor marketeers op te lossen. Dit doen wij zowel voor marketingteams bij merken, als voor agencies. Belangrijke pijlers hierin zijn data ownership (behandel het als een asset) en data productization. Deze boodschappen zullen wij uitdragen via content, aangevuld met product insights die interesse in het platform wekken bij marketeers. Van daaruit volgen wij, zoals wel vaker bij SaaS producten, een demo/free trial/deal ritme en hands-on customer success activiteiten.’

Op de foto boven artikel: l. Bart Lammers (CTO) en r. Alain Odijk (CEO), medeoprichters van Eyk

comments powered by Disqus