Een chatbot die praat met al je huidige systemen?
Heb je al eens nagedacht over het gebruik van een chatbot om je eCommerce activiteiten en klantervaring te verbeteren? Sommige mensen aarzelen, omdat ze denken dat een bot hun klanten niet goed kan helpen. Anderen denken dat ze hun technische setup moeten omgooien.
Goed nieuws, er is een oplossing: chatbot integraties! CM.com chatbots kunnen gemakkelijk worden geïntegreerd met je bestaande tools, dus je hoeft je geen zorgen te maken over grote aanpassingen of extra kosten. Zie het als een add-on die veel voordelen kan opleveren zonder extra gedoe. Het grootste voordeel? Met de juiste integraties leert de chatbot je klanten beter begrijpen, en kan hij real-time de juiste antwoorden geven. Laten we eens kijken met welke systemen je je chatbot kunt integreren en welke voordelen dat oplevert.
Verbeter de shopping experience met chatbot integraties
Het belangrijkste doel van een chatbot is om je klanten 24/7 goed te helpen tijdens hun customer journey. Klanten kunnen gemakkelijk en snel een vraag stellen. De bot kan ze helpen vinden wat ze zoeken, en twijfels wegnemen waardoor ze hun aankoop kunnen voltooien. Uit onderzoek blijkt dat 68% van de mensen eerder geneigd is te kopen bij een bedrijf dat ze direct een bericht kunnen sturen.
Je kunt chatbots integreren in verschillende kanalen, zoals op je website, WhatsApp of Facebook, om alle interacties soepeler te laten verlopen. De shopping experience vindt allang niet meer alleen op website plaats. Om te zorgen dat je de juiste mensen, met het juiste bericht en de juiste producten bereikt, kun je je chatbot koppelen aan je e-commerce platform en CRM software. Bijvoorbeeld Magento, Shopify, of Salesforce. Zo weet de chatbot niet alleen beter wie de klant is, maar ook de juiste productinformatie en de hoeveelheid voorraad.
Haal meer uit je klantenservice door je chatbot en klantenservice-software te verbinden
Ja, het meest voor de hand liggende voordeel is duidelijk: met een chatbot ben je ook buiten kantoortijden bereikbaar. Maar wist je dat een integratie tussen je chatbot en je klantenservice software twee kanten op werkt? Je kunt de data van je klanten en van je medewerkers gebruiken om zowel de chatbotgesprekken te verbeteren, als de persoonlijke gesprekken.
Hoe doe je dat? Door deze systemen te koppelen krijg je een hele nieuwe verzameling van gegevens. De chatbot kan vragen beantwoorden. Lukt dat niet? Dan vindt er een handover plaats op basis van de data van zowel klant als medewerker. Zo wordt de vraag gematcht met de skillset van je medewerkers. Wie is er het beste in staat om deze klant verder te helpen?
Het klantenserviceteam kan de gesprekken van de bots inzien. Om het gesprek te vervolgen gelijk na de overdracht, maar ook om te evalueren en klanten beter te begrijpen. Zo kunnen zij de bot helpen om in het vervolg wel het juiste antwoord te geven. Alle gespreksgegevens uit beide tools zijn sowieso waardevol om je service te verbeteren.
Werk je momenteel al met een helpdesk systeem, zoals bijvoorbeeld Zendesk? Hier voeg je eenvoudig een CM.com chatbot aan toe. Het team blijft werken met hun vertrouwde systemen, terwijl de bot andere taken op zich neemt.
Volg verzendingen op de voet met shipping/tracking chatbot integraties
Door jouw chatbot te koppelen aan het verzend- en volgsysteem van je bedrijf, kunnen je klanten op ieder moment hun bestellingen volgen. Ze kunnen precies zien waar hun bestelling is en kunnen real-time antwoorden krijgen bij eventuele vertragingen of complicaties tijdens het verzendproces. Plus, door een Where Is My Order (WISMO) chatbot toe te voegen aan je supportpagina of WhatsApp, kunnen klanten snel updates krijgen over hun bestelstatus zonder je klantenserviceteam te overladen.
Integreer met verzendproviders zoals Sendcloud, SAP, Magento of Shopify apps om klanten op ieder moment van een statusupdate te kunnen voorzien.
Begrijp je klanten beter met chatbot dashboards
De gesprekken die een bot met je klanten heeft zijn enorm waardevol. Niet alleen om je chatbot te verbeteren, maar ook om beter te begrijpen waar je klanten nu naar op zoek zijn. Inzichten in het gedrag en de voorkeuren van je klanten kunnen je hele bedrijfsstrategie voeden. In Conversational AI Cloud, het AI chatbot platform van CM.com, heb je out-of-the-box toegang tot meer dan 20 dashboards. Hierin zie je bijvoorbeeld herkenningspercentages, waar mensen het gesprek verlaten, en de besproken vragen en antwoorden. Integreer deze data in je eigen datavisualisatie tools zoals PowerBI of Tableau voor een nog completer beeld, gekoppeld met andere databronnen.
Bij CM.com geloven we dat iedereen met onze chatbots moet kunnen werken, ook niet-technische mensen. Conversational AI Cloud is zoveel mogelijk no-code opgebouwd. Steeds meer integraties worden dan ook plug-and-play opgezet. CM.com chatbots werken probleemloos samen met alle technologie die je al gebruikt. Lees hier meer over de chatbots van CM.com.