UNHCR callcenter voor Oekraïense vluchtelingen
De VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR heeft met de steun van het United Nations International Computing Centre (UNICC) en industrie-experts een regionaal callcenter (RCC) opgezet voor vluchtelingen die de aanhoudende oorlog in Oekraïne ontvluchten.
De UNHCR, die tot taak heeft de rechten en het welzijn van vluchtelingen te waarborgen, meldt dat er eind februari 2023 in heel Europa meer dan 8 miljoen Oekraïense vluchtelingen waren geregistreerd. UNHCR ziet erop toe dat vluchtelingen hun recht kunnen uitoefenen om asiel aan te vragen en een veilig heenkomen te vinden in een andere staat, en om vrijwillig naar huis terug te keren wanneer zij daarvoor kiezen en wanneer dat veilig is.
Het nieuwe regionale callcenter van UNHCR biedt vluchtelingen een gebruiksvriendelijk, meertalig platform dat toegang biedt tot belangrijke informatie over noodhulp, bijstand en psychosociale begeleiding. Maar het identificeert ook kwetsbare vluchtelingen en verwijst hen door naar specialisten voor vervolgondersteuning. Het RCC biedt ook informatie over onderwijs, werkgelegenheid, gezondheidszorg, huisvesting en juridische ondersteuning.
'Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne werkt UNHCR aan innovatieve oplossingen om te zorgen dat vluchtelingen toegang hebben tot de informatie die zij nodig hebben als onderdeel van onze verantwoordingsplicht tegenover de getroffen bevolking. De samenwerking met UNICC en de particuliere sector heeft ons in staat gesteld dit regionale callcenter, dat de eerste in zijn soort is, op te starten. Op deze manier kunnen we communiceren met de mensen die wij helpen, hen informatie verstrekken en kwetsbare personen doorverwijzen naar de diensten die zij nodig hebben', aldus Mohammed Ghafour van UNHCR.
De dienst, een gratis telefoonsysteem, is nu beschikbaar in Hongarije en Polen en kan afhankelijk van de behoeften worden uitgebreid naar andere landen in de regio. Het RCC wordt beheerd door teams in Polen en Hongarije, die zowel Oekraïens als Russisch spreken.