Albert Heijn innoveert met Gen AI voor klanten en medewerkers
Generative AI, ook wel bekend als generatieve kunstmatige intelligentie, heeft veel potentie voor het retaillandschap. Ook Albert Heijn stapt in op deze technologie met als doel de klantervaring te verbeteren en medewerkers in hun werk te ondersteunen.
Albert Heijn heeft sinds kort een eigen AI start-up; Gen AI Labs. Gen AI Labs streeft ernaar om met een team van jonge talenten de toepassing van Generative AI snel en experimenteel te verkennen. Hierdoor kan Albert Heijn in hoog tempo ideeën uitwerken en testen. Bij succes worden deze direct uitgerold.
Sjoerd Holleman, directeur strategy, analytics & digital product bij Albert Heijn licht toe: ‘Ik ben enorm enthousiast over Generative AI en de positieve bijdrage die het voor onze klanten en collega’s kan leveren. Met onze teams werken we aan het doorvertalen en implementeren van deze technologie voor Albert Heijn. Zo heeft het Gen AI Labs eind vorige maand al het eerste product live gezet: de Recepten Scanner.’
Deze Recepten Scanner staat in het bètahoekje van de Albert Heijn app, de omgeving waar klanten nieuwe functionaliteiten kunnen uitproberen. Klanten kunnen vanuit de app een foto maken van elk willekeurig recept. De ingrediënten van dit recept worden vertaald naar Albert Heijn-producten en komen gelijk op het boodschappenlijstje te staan. Deze vertaling wordt gedaan met behulp van generatieve AI. De Recepten Scanner wordt daarmee slimmer en herkent bijvoorbeeld het verschil tussen tomaat en tomatenblokjes. Bovendien kunnen eenvoudig de hoeveelheden worden aangepast aan het aantal mee-etende personen. Hiermee wordt de klantervaring sterk verbeterd omdat de klant minder zelf aan hoeft te passen.
Ook rolt Albert Heijn een eigen AH GPT platform uit. Hiermee kunnen collega's van het hoofdkantoor veilig gebruik maken van deze technologie. ‘Als Food&Tech bedrijf is het essentieel om mee te kunnen bewegen in deze tijd waarin technologie razendsnel ontwikkelt. Wij omarmen innovatief denken en ontwikkelen vanuit onze teams bouwblokken voor het gebruik van Generative AI in ons bedrijf. Samen met onze ingevoerde AI Principles kunnen wij zorgvuldig en efficiënt gebruik maken van deze technologie’, vertelt Gerhard van der Bijl, directeur tech bij Albert Heijn.
De tool is alleen toegankelijk na inloggen binnen de eigen beveiligde interne omgeving. Data die gedeeld wordt, blijft daarmee ook beschermd, zonder de kracht van AI te verliezen.