Amazon stelt dat generatieve AI telecomindustrie flink zal veranderen
Generative AI zal de wereldeconomie ingrijpend veranderen. Goldman Sachs schat dat het wereldwijde BBP zelfs zal stijgen met 7 biljoen dollar, en de productiviteit met 1,5% over de komende 10 jaar.
De enorme groei die binnen de telecomindustrie wordt verwacht, gaat met name bij drie branchespecifieke toepassingen voor verandering zorgen, stelt Ishwar Parulkar, Chief Technologist, Telecom & Edge Cloud bij Amazon Web Services (AWS).
Klantervaring
'Veel telecommunicatiebedrijven maken al gebruik van AI om menselijke interacties te verbeteren. Generative AI kan dit een stap verder brengen met interactieve voice response - een doorontwikkelde chatbot die klanten helpt om problemen op te lossen of antwoorden op vragen te krijgen.Agenten blijven zelf de hoofdrol spelen in dit proces, maar generative AI kan klantervaringen en toepassingen opnieuw bezien en verbeteren.'
Vereenvoudigen en versnellen
'Generative AI kan een sleutelrol spelen in alle aspecten van de netwerk lifecycle. Technici vertrouwen doorgaans op handleidingen en gedocumenteerde processen bij het installeren van netwerkelementen. Generative AI kan met deze informatie gevoed worden en zo interactieve begeleiding bieden en voorstellen laten zien om installatiewerkzaamheden te vereenvoudigen en te versnellen.'
Optimalisatie
'Telecombedrijven kunnen generative AI inzetten om hen te helpen bij het identificeren van gebieden waar ze inkomsten mislopen of waar inkomsten lekken. Toegepast op bedrijfsprocessen onderzoekt generative AI winst, inkomsten, consumentenabonnementen, uitgaven en klanttarieven om aanbevelingen te doen over hoe het aanbod kan worden aangepast om de winst te optimaliseren.'