ACM: 'Beklag doen bij webwinkels eenvoudiger’
Een online miskoop gedaan, maar geen geld terug? Klagen bij een (web)winkel of dienstverlener wordt een stuk eenvoudiger, belooft de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Ze lanceerde hiervoor een nieuwe tool op Consuwijzer.nl.
Met een speciale invulhulp kun je de speciale voorbeeldbrieven eenvoudig naar jouw situatie omschrijven. 'Vaak heb je meer rechten dan je denkt. Maar dan moet je wel zelf in actie komen. Om dat makkelijk te maken, hebben onze juridische experts voorbeeldbrieven gemaakt die iedereen gratis kan gebruiken', zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. 'Consumenten kunnen bedrijven bij de les houden door ze aan te spreken op hun plichten.'
Op de website Consuwijzer.nl staat ook hoe iets wettelijk gezien geregeld is wanneer je een aankoop hebt gedaan en deze voldoet niet of je wil toch ruilen. Wanneer je er desondanks niet uit komt met een bedrijf, kun je je probleem melden bij de ACM.
Die meldingen helpen de toezichthouder om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden en waar het moet ingrijpen. Bijvoorbeeld door een gesprek te voeren, een bedrijf te dwingen om ergens mee te stoppen of door een boete op te leggen.