Slechts 18% van alle Nederlandse bedrijven is digitaal fit
Minder dan een vijfde (18%) van alle Nederlandse bedrijven heeft een succesvolle digitale transformatie doorlopen en is digitaal fit. Twee vijfde (41%) scoort gemiddeld qua digitalisering en een even groot percentage scoort slecht op dit gebied.
Dit blijkt uit een Europees ‘Digital Health’-onderzoek dat in opdracht van technologiebedrijf Zoho werd uitgevoerd. Het onderzoek kende aan de bedrijven die aan het onderzoek deelnamen scores toe op basis van hun voortgang op het gebied van digitale transformatie.
Middelgrote Nederlandse bedrijven scoren over het algemeen beter qua digitalisering. Dat geld voor 27% van hen. Voor de grote Nederlandse bedrijven gold dat 18% digitaal fit waren. Slechts 10% van alle kleine bedrijven kon hetzelfde zeggen.
Franse bedrijven die aan het onderzoek deelnamen waren minder digitaal fit dan hun Nederlandse tegenhangers. Slechts 17% scoorde goed op dit gebied. Britse, Duitse en Spaanse bedrijven deden het daarentegen beter. Duitse en Spaanse bedrijven kwamen er het beste vanaf: 25% van waren digitaal fit. Slechts 5% van de Nederlandse bedrijven die deelnamen aan het onderzoek zegt 100% digitaal te zijn. Iets meer dan een derde (35%) van alle Nederlandse bedrijven zei dat ze hun onderneming voor minimaal de helft runnen met behulp van digitale tools.
Wat opvalt, is dat bedrijven die digitaal fit zijn met vijf keer grotere waarschijnlijkheid 100% digitaal opereren dan organisaties die gemiddeld of slecht scoren (respectievelijk 15%, 3% en 3%). Hieruit blijkt de positieve uitwerking die digitale transformatie op bedrijven kan hebben.
'Qua digitalisering valt er voor Nederlandse bedrijven duidelijk nog een hoop werk te verrichten', zegt Sridhar Iyengar, directeur van Zoho Europe. 'De voordelen zijn hen duidelijk, maar er zijn nog veel meer voorlichting en training nodig van bedrijven en leveranciers van digitale oplossingen om problemen te overwinnen en het volledige potentieel van investeringen in digitalisering te ontsluiten.'