De financiële gevolgen van een schadeclaim tegen jouw bedrijf
Is jouw bedrijf actief op het gebied van zakelijke dienstverlening, bijvoorbeeld juridisch of administratief? Dan loop je het risico dat opdrachtgevers een schadeclaim tegen jouw bedrijf indienen wanneer een opdracht niet naar behoren is uitgevoerd. Want al doe je nog zo je best, een foutje maken is menselijk.
Helaas kan een klein foutje soms grote gevolgen hebben, zeker wanneer het gaat om adviezen op financieel gebied. Het is niet ondenkbaar dat een klant kapitaal verliest doordat een medewerker van jouw bedrijf iets verkeerd heeft gedaan. De schadeclaim kan in die gevallen best hoog zijn. Wat te doen?
Aansprakelijkheid vaststellen
Op de eerste plaats zal duidelijk moeten worden wie in dit geval aansprakelijk is. Dat kan een hele klus zijn, waarbij het verstandig is om juridische bijstand in te schakelen. Maar ook dat kost natuurlijk weer geld. Als je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluit, kun je voorkomen dat je door een fout je hele bedrijfskapitaal ziet verdampen. Je bent op zich niet verplicht om zo’n verzekering af te sluiten, maar de kans bestaat wel dat jouw branchevereniging het van je eist of dat een klant het als voorwaarde stelt om zaken met jou te doen. Let wel: de hier genoemde verzekering mag je niet verwarren met de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Daarmee regel je namelijk claims van derden die betrekking hebben op letselschade en materiële schade. Bij de beroepsaansprakelijkheidsverzekering gaat het echt om financiële schade die ontstaan is bij de wederpartij door onjuist handelen van jouw bedrijf.
Tarieven
Over de tarieven van dit type verzekeringen valt weinig te zeggen. Veel is namelijk afhankelijk van de omvang van jouw bedrijf en van de aard van je werkzaamheden. Je kunt je voorstellen dat een bedrijf met honderd financieel adviseurs in dienst een veel groter risico loopt om een onjuist advies af te geven dan een bedrijf waarin jijzelf de enige bent die dergelijke adviezen verstrekt. Ook de omzet die je met je bedrijf maakt, speelt een rol bij het bepalen van de kosten voor zo’n verzekering. Meestal beginnen de tarieven van zo’n polis bij een paar tientjes per maand, waarbij moet worden opgemerkt dat je deze verzekering doorgaans wel voor een jaar ineens afsluit. Je bent uiteraard vrij in de keuze van een verzekeraar, het kan dus geen kwaad om eerst wat tarieven met elkaar te vergelijken. Houd dan ook altijd goed in de gaten welke opzegtermijn men hanteert.
Praktijkvoorbeelden
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering komt in allerlei situaties van pas. Misschien denk je dat jouw bedrijf voldoende secuur werkt om ernstige fouten te vermijden, maar in de praktijk blijkt dat zelfs de beste professionals wel eens een mindere dag hebben. We geven enkele duidelijke voorbeelden om te illustreren waarom zo’n verzekering belangrijk is. Stel: je bent architect en je hebt in opdracht van een woningcorporatie een appartementengebouw ontworpen. Helaas is ergens een kleine fout in de berekeningen gemaakt, waardoor alle deuren van deze woningen net iets te groot zijn besteld. Wanneer bij het plaatsen van de deuren blijkt dat de deuren verkeerd besteld zijn op basis van de door jou gemaakte berekeningen, zal de woningcorporatie je hiervoor aansprakelijk stellen. Er moeten 40 nieuwe voordeuren in de juiste maat worden besteld, een totale kostenpost van 36.000 euro. Of stel: je hebt een administratiekantoor, maar door een administratieve fout wordt de belastingaangifte van een klant te laat verzonden. Het gevolg is dat de klant door de Belastingdienst op de vingers wordt getikt en een boete moet betalen. In dat geval zal de klant die boetekosten op jou verhalen. Wellicht ten overvloede: wanneer er opzet in het spel is, keert een verzekeraar niets uit.
Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Afeelding: 123RF